håller på med ett administrationsscript och får detta felet när jag kör det på min lokala server: Som sagt...det är sql satserna som krånglar. Jag antar att det är värdet PRIS som strular. En en sats omfattas värdet av enkelfnuttar vilket innebär att det är en sträng som skall in. Men om det hade varit ett typblandningsfel så hade man väl troligtvis fått detta som felmeddelande. Jag anser att felmeddelandet tyder på att variabeln pris inte tilldelats något värde. Vilket mycket väl kan bero på att dina input-fält förutom name äver har ett id. Tex.<code><input name="pris" type="text" id="namn22222" value="<%=RecSet("pris")%>" size="10" style="..."></code>Detta uppstår ofta då man använder ngn wysiwyg-editor (ex. dreamweaver) och kopierar formulärfält. Prova att ta bort alla id="namnxxx" i dina inputfält. Ett tips till de som håller på med sql: ifall du får ett sånt fel, skriv den byggda sql-satsen nånstans så du vet vilken sats som du ska felsöka.parametrar?
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E10)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] För få parametrar angavs. 1 förväntades.
/shop/admin.asp, line 124
Vad betyder det och vad ska jag ändra i koden för att de ska bli riktigt?Sv: parametrar?
SQL = "UPDATE shItems SET artnr='"&Request("artnr")&"' , namn='"&Request("namn")&"', beskrivning='"&Request("beskrivning")&"', pris='"&pris&"', kat="&Request("kat")&" WHERE id=" & Request("id")
I en annan sats så har du inte det och jag antar att priset är av typen tal.
sSQL = "INSERT INTO shItems (artnr,namn,beskrivning,pris,kat) VALUES('"&Request("artnr")&"','"&Request("namn")&"','"&Request("beskrivning")&"',"&pris&","&Request("kat")&")"
Kolla detta.
//PutteSv: parametrar?
Sv: parametrar?
/Jörgen