Försöker att få min asp fil "gul.asp" att hitta en mappath koppling på brinkster men det lyckas inte oavsett de sökvägar jag har föreslår, men jag är ganska grön och genererar mina sidor i Dreamweaver MX så det kansk förklarar en hel del. Har provat att köra min mappathkoppling och den verkar fungera dvs. ett blank webbfönster öppnas. Enligt felmedelandet verkar ju det som felet är sökvägen så jag hoppas någon kan hjälpa mig. mappath filen ligger i samma mapp som gul.asp filen vilken rad är rad 8? felet är nämligen inte mappathen... 1 <%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%> Ibland så brukar folk korta ner koderna så det är bra att veta... :) Jag har tittat lite bland gamla frågor men det är som du säger att de beskriver bara ADODB.connection. Och jag är en nybörjare så jag är osäker på hur jag lägger in den i den Dreamweaver genererade koden. Det borde väl funka med en mappath koppling också känns det som? I dremweaver brukar det skapas en sån här fil som måste finnas för att kopplingen skall funka... HMMMM! menar du om man gör sidan för en mappath koppling ?? jag har fortfarande inte löst problemet. är det någon som har mera förslag?? Om jag inte missminner mig ska nog din kod se ut som följer... Provade din kod men då kom detta felmedelandet upp. Testa att ändra "Recordset1.Connection = Conn" till "Recordset1.ActiveConnection = Conn" eller om det inte fungerar ändra det till "Recordset1.ConnectionString = Conn"sökväg till mappath på brinkster?
Åke.b
FELMEDDELANDE:
ADODB.Recordset error '800a0bb9'
Arguments are of the wrong type, are out of acceptable range, or are in conflict with one another.
/dred96/gul.asp, line 8
Och de första raderna på koden i filen gul.asp ser ut så här:
<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
<!--#include file="mappath.asp" -->
<%
Dim Recordset1
Dim Recordset1_numRows
Set Recordset1 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Recordset1.ActiveConnection = MM_mappath_STRING
Recordset1.Source = "SELECT NAMN, EFTERNAMN, SMEKNAMN, ADRESS, POSTADRESS, TELEFON, MOBIL, EPOST FROM medlemmar"
Recordset1.CursorType = 0
Recordset1.CursorLocation = 2
Recordset1.LockType = 1
Recordset1.Open()
Recordset1_numRows = 0
%>
<%
Dim Repeat1__numRows
Dim Repeat1__index
Repeat1__numRows = 10
Repeat1__index = 0
Recordset1_numRows = Recordset1_numRows + Repeat1__numRows
%>
<%Sv: sökväg till mappath på brinkster?
Sv: sökväg till mappath på brinkster?
2 <!--#include file="mappath.asp" -->
3 <%
4 Dim Recordset1
5 Dim Recordset1_numRows
6
7 Set Recordset1 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
8 Recordset1.ActiveConnection = MM_mappath_STRING
Är det inte såhär raderna räknas??Sv: sökväg till mappath på brinkster?
Hm... Det där ser konstigt ut... Du skall stoppa in en ADODB.Connection, inte MM_mappath_STRING... Kolla bland artiklarna här på pellesoft och leta efter nå't i stil med "anslut till databas" eller liknande så ser du vad jag menar... :)Sv: sökväg till mappath på brinkster?
<code>
<%
// FileName="Connection_odbc_conn_dsn.htm"
// Type="ADO"
// DesigntimeType="ADO"
// HTTP="false"
// Catalog=""
// Schema=""
var MM_test_STRING = "dsn=DSNnamnet;"
%>
</code>Sv: sökväg till mappath på brinkster?
Det vär länge sedan jag gjorde detta och inte ens då var jag säker på vad som hände :-) men jag har för mig att jag gjorde sidan och en mappath koppling så att den funkade lokalt på PC'n sedan när man lägger upp den på siten så ändrar man bara sökvägen till databasen i mappath kopplingen, samt sökvägen eller namnet på mappatkopplingen i ASP sidan så att det stämmer med webbhotellets mappstruktur.
Kan detta stämma??Sv: sökväg till mappath på brinkster?
<%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%>
<!--#include file="mappath.asp" -->
<%
Dim Recordset1
Dim Recordset1_numRows
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set Recordset1 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Conn.ConnectionString = MM_mappath_STRING
Recordset1.Connection = Conn
Recordset1.Source = "SELECT NAMN, EFTERNAMN, SMEKNAMN, ADRESS, POSTADRESS, TELEFON, MOBIL, EPOST FROM medlemmar"
Recordset1.CursorType = 0
Recordset1.CursorLocation = 2
Recordset1.LockType = 1
Recordset1.Open()
Recordset1_numRows = 0
%>
<%
Dim Repeat1__numRows
Dim Repeat1__index
Repeat1__numRows = 10
Repeat1__index = 0
Recordset1_numRows = Recordset1_numRows + Repeat1__numRows
%>
Mvh,
Thomas VanhaniemiSv: sökväg till mappath på brinkster?
Microsoft VBScript runtime error '800a01b6'
Object doesn't support this property or method: 'Connection'
/dred96/gul.asp, line 12 Sv: sökväg till mappath på brinkster?
Har inte jobbat med vanlig ASP på länge och kommer inte ihåg det exakta namnet...
Mvh,
Thomas Vanhaniemi