Jag har gjort en funktion där användaren kan bläddra till föregående -samt nästa sida där jag använder NewsId (AutoNumber). Problemet är att om inte alla posterna ligger i nummerföljd, typ 89-90-91 osv, utan istället ser ut såhär, 89-91-92, så funkar det inte. det du borde göra är att plocka upp en lista med nyhetsid'na på något sätt och spara föregående/nuvarande/nästa och skriva ut dem i länkarna ... När du hämtar din data för att bygga upp sidan kan du skriva en SQL sats typ så här: Det du bör göra är att sätta i sql-uttrycket när du "hämtar ut" posterna om det ska vara större än nuvarande id eller mindre än nuvarande id, dvs beroende på om det ska vara föregående eller nästa. Hej Alla! Vad händer om du skulle ta bort någon post mitt i så att säga?Kolla om tabellrad existerar???
Det jag behöver är insikt om hur man gör för att kolla att en tabellrad existerar.Sv: Kolla om tabellrad existerar???
Sv: Kolla om tabellrad existerar???
SELECT data.*, b.PreviousValue, c.NextValue
FROM datatabell AS data
CROSS JOIN (SELECT MAX(Id) AS PreviousValue FROM datatabell WHERE Id < @Id) AS b
CROSS JOIN (SELECT MIN(Id) AS NextValue FROM datatabell WHERE Id > @Id) AS c
WHERE data.Id = @IdSv: Kolla om tabellrad existerar???
cya,
PatrikBSv: Kolla om tabellrad existerar???
Jag löste det hela genom att plocka bort Autonumber och ersätta det med Number. När en ny post läggs till kör jag en MAX(NewsId) AS NumberOfRecords och plussar sedan till vid AddNew, typ:
NumberOfRecords = RScount ("NumberOfRecords") + 1
RS ("NewsId") = NumberOfRecords
Detta fungerar sedan bra, ser någon några problem med detta?Sv: Kolla om tabellrad existerar???
Du bör då ha ngt i scriptet som uppdaterar alla poster med större nummer än den post som togs bort, dvs de bör få ett newsID som är ett mindre ....
Varför gör du ingen vanlig paging .... då slipper du alla dessa problem
cya,
PatrikB