hej, ett enligt mig väldigt mysko problem... kör jag inte sidan iisstart.asp (spelar ingen roll när) innan jag försöker gå in på en annan sida och skriva i databasen får man felmeddelande om att man inte kan skriva till den (det gamla vanliga). spelar ingen roll vilken sida som är default eller nåt sånt utan det är nåt i den sidans kod eller nåt annat som cpar som ja inte hittar. nån idé? Hmmm låter lite förvirrande... låter mycket förvirrande jo... Det låter som du skapar ett sessionsobjekt med din connection till databasen via denna sida och på de övriga sidorna använder du detta. Troligen står det i koden något i stil med: koden kommer från den enkla webshop som man kan tanka hem från era asp artiklar och funkade utmärkt på win 2k medans på xp ja måste köra iisstart.asp menmen, ska försöka med det va du sa, tackar För att kunna hjälpa dig bättre kan du visa vad som finns i den filen, kontra den filens kod som smäller så är det lättare att hjälpa till.varför måste jag starta iisstart.asp för att få databas att
Sv: varför måste jag starta iisstart.asp för att få databas
Har du ordnat till med rättigheterna?
Kan du skriva till databasen efter det att du kört iisrestart.asp?
Har du kollat om det ser konstigt ut under fliken Documents i "Default Web Site Properties"? Där skall det det ju finnas, default.asp, index.asp, index.htm, iisstart.asp samt ev några fler.Sv: varför måste jag starta iisstart.asp för att få databas
ja kan skriva till den efter ja kört iisstart.asp ja, rättigheterna bör itne va nåt fel på, och det spelar ingen roll vilken ja sätter som default i docoment fliken, och alla dom finns där. mycke myskoSv: varför måste jag starta iisstart.asp för att få databas
<code>
set con = server.createobject("adodb.connection")
con.open ......
session("con") = con
</code>
Sen på de andra sidorna står det kanske något i stil med:
<code>
con = session("con")
set rst = con.execute("select * from tabell"
</code>
Om det nu är på detta sättet så är det oerhört dumdristig kod och skall definitivt inte användas på ett webbhotell då varje användare håller massor med data i internminnet, för att inte tala om anslutningen till databasen. I ASP skall man skapa, öppna, stänga och frigöra så fort som möjligt för att få bästa resultat.
Ett bra exempel på hur det skall se ut är ungefär som nedan och skall användas på varje asp-sida:
<code>
set con = server.createobject("adodb.connection")
con.open "driver=access;database=c:\kalle.mdb"
set rst = con.execute("select * from kalle")
do while not rst.eof
response.write rst(0) & "-" & rst(1)
rst.movenext
loop
rst.close
con.close
set con = nothing
</code>
Hoppas jag var ute på rätt spår och gjorde ett litet extra utlägg eftersom du inte verkar vara en van asp-programmerare utan behöver lite extra hjälp att komma igång.Sv: varför måste jag starta iisstart.asp för att få databas
Sv: varför måste jag starta iisstart.asp för att få databas
Är det shoppen här så är det Cougarina som byggt och bidragit med koden så då kan du säkert skicka ett imail till henne och fråga om råd. Har tyvärr inte tittat själv på den koden hur den är skriven.