Prova att gå in i egenskaperna för din lokala iis site i iis inställningarna. Jorå ! jag har provat de inställningarna men utan framgång :-( Hur ser din lokala sökväg ut till sitemappen och hur ser sökvägen ut i iis? Det finns en till lösning på ditt problem... Har du provat att göra som jag skrev nyss? oops! skriver för långsamt så jag såg inte ditt senaste innlägg. Jag har rotat lite i sökvägarna i dreamveaver men jag skall titta på det en gång till. jag kommer att lämna besked om hur det går, men det blir nog imorgon för strular det lite till just nu så åket hela skiten ut i en snödriva ;-) Jag tror nog att du kommer att få det att fungera med att ändra i Dreamweaver för då laddas inte hela filstrukturen ner, alltså html\minhemsidemapp laddas inte ner utan bara de filer du egentligen bara vill se och ha. Nu har jag fått svar av min webbhotelleverantör och det lyder: Nu har jag fått svar av min webbhotelleverantör och det lyder: Nu har jag fått svar av min webbhotelleverantör och det lyder: Hej igen Åke! Ville bara tacka för ett jämrans bra svar. Tyvärr har det varit en jäkla massa annat så jag har inte haft tid att gå igenom ditt svar till fullo änn :-( dvs det funkar inte efter en snabb genomgång av punkterna men jag måste dyka ned i varje punkt igen innan jag ställer några mer frågor. Hej Åke!En punkt i rootmappen förstör mitt liv :-(
Mitt webbhotell ändrade mappstrukturen för rootmappen för att öka säkerheten som dom utryckte det. Dom lade till .com på rotmappen samt en underkatalog som heter html. dvs.
mappnamn.com/html/minhemsidemapp
Varför gör man så, finns det någon serverteknisk fördel?
Problemet är att jag nu inte kan provköra andra filer lokalt än index.html filen på min hemsida (ifrån Dreamweaver MX), men från den sidan fungerar alla länkar m.m. utan problem.
Alla andra sidor tillåts inte köras separat, ASP eller HTML spelar ingen roll.
Har provat att döpa om mappen dvs tagit bort punkten och då funkar allt som det ska igen. Kan det vara så att IIS 5,1 inte stödet mappnamn med punkter?
Har provat att ändra de flesta mappalternativen, säkerhetsinställningarna skrivrättigheter m.m. men men utan framgång , är som sagt ny på IIS så det finns kanske något man missat.
Har provat att göra ett nytt konto i Dreamweaver men det blev samma resultat.
Så allt verkar bero på en liten j***a punkt.
Vad göra??
Åke .b
Felmedeland som visas i IE6.0
-----------------------------------------------------------------------------------
Sidan kunde inte visas
Det har uppstått ett problem med den sida du vill besöka, så den kan inte visas.
--------------------------------------------------------------------------------
Prova följande:
Öppna localhost startsidan och leta reda på länkar till den information som du vill ha.
Klicka på knappen Uppdatera, eller försök igen senare.
HTTP 403.1 Otillåten: Förbjuden körningsåtkomst
Internet Information Services
--------------------------------------------------------------------------------
Teknisk information (för supportpersonal)
Bakgrund:
Du har försökt köra ett CGI-program, ett ISAPI-program eller något annat körbart program från en katalog som inte medger körning av program.
Mer information:
Microsoft Support
----------------------------------------------------------------------------------Sv: En punkt i rootmappen förstör mitt liv :-(
Välj egenskaper på din webbplats och gå in på "Arbetskatalog" och där ändrar du körningsbehörigheten till "Script och körbara filer".
Vet inte om det fungerar men du kan ju testa.
Se även till att du har ikryssat åtminstone läsbehörighet.
Fungerar det ändå inte kan du ju testa, om du inte redan har det så, att ange din lokala sökväg till "din sökväg.com\html\".
Mvh
Thomas VanhaniemiSv: En punkt i rootmappen förstör mitt liv :-(
Sv: En punkt i rootmappen förstör mitt liv :-(
Sv: En punkt i rootmappen förstör mitt liv :-(
Jag antar att du i Dreamweaver har angett sökvägen mappnamn.com enbart.
Lägger du till "/html/minhemsidemapp" så det blir "mappnamn.com/html/minhemsidemapp" ska Dreamweaver hämta all data från mappen där din site ligger och då bildas inga extra sökvägar lokalt sen.
Det ska inte spela någon roll hur din lokala mappstruktur ser ut.
Ändra sedan tillbaka så du har utan punkt lokalt så ska det väl fungera.Sv: En punkt i rootmappen förstör mitt liv :-(
på hemsidan
/mappnamn.com/html/minhemsidemapp
i IIS
lokalmapp\mappnamn.com\html
lokal sökväg
C:\inetpub\wwwroot\lokalmapp\mappnamn.com\html\minhemsidemappSv: En punkt i rootmappen förstör mitt liv :-(
Alltså ändra sökvägen i Dreamweaver både lokalt och i anslutningen till webbhotellet?Sv: En punkt i rootmappen förstör mitt liv :-(
tack för visat intresse ikväll och titta gärna på den här tråden igen, för jag lovar att fortsättning följer........Sv: En punkt i rootmappen förstör mitt liv :-(
I och med det får du som jag skrev ha vilken lokal sökväg som helst utan problem.
Datorn är ett bra verktyg om man kan det man ska göra, annars får man lära sig ;)
Man blir inte kung över en natt heller, tyvärr =)
Jaja, vi får se hur det går!
Mvh,
---------------------------------------------------------------------
Det stämmer att det ibland blir problem i IIS med filer som innehåller .COM i sökvägen fram till filen. Det den inte klarar är om .com finns med i webbadressen till filen - om rotmappen för webbsiten i IIS finns till exempelvis html-mappen som den är externt på siten fungerar det bra. Problemet finns både i IIS 5.0 och IIS 5.1.
Det enda jag kan rekommendera är egentligen att du kallar mappen mappnamn_com lokalt istället - eftersom Dreamveawer ofta vill använda en filsökväg till den istället för en webbadress, och då hjälper det inte att flytta roten för webbsiten lokalt eller liknande.
Det är skönt att få ett svar på att man inte är helt blåst utan att det är IIS stödet för punkter som krånglar, men likväl är inte mitt problem löst och jag är lika frustrerad som innan. Tanken som dyker upp är ju om nu punkter är ett känt problem så varför då använda dom????? :-(
Jorå ! jag har ändrat sökvägarna i Dreamveaver efter bästa förmåga, den som är för hemsideplattsen i wwwroot och även den som anger testplatts men jag kommer inte undan problemet dvs. om jag nu laddar hem sidan i sin helhet så kommer alla mappar och filer ligga i mappnamn.com mappen.
Byter jag nu namn på mappen och försöker ladda hem en fil så bygger Dreamveaver en helt ny mappstruktur dvs den hemladdade filen och alla dess övermappar. Visst kan jag byta namn fram och tillbaka beroende på om jag skall testköra lokalt eller ladda upp/ned filer till servern men varje gång måste alla länkarna uppdateras i hela sidan och de databaskopplingar man har krånglar till det yttligare, så det känns inte som något bra alternativ.
med stor risk för att bli tjatig (har nog paserat gränsen för länge sedan :-) så är det någon som vet hur jag isåfall ska ändra sökvägarna i dreamweaver och för klara det så en eller max två järnseller kan förstå det hela. Det är ju så att när ett sådant här problem uppstår och man sitter och försöker lösa det så länge som jag har gjort så börjar man tvivla på sin egna rätt till existens till handha en PC. Dock tvivlar jag inte till den grundläggande godheten hos mina medmänniskor :-)
Åke B.Sv: En punkt i rootmappen förstör mitt liv :-(
Det stämmer att det ibland blir problem i IIS med filer som innehåller .COM i sökvägen fram till filen. Det den inte klarar är om .com finns med i webbadressen till filen - om rotmappen för webbsiten i IIS finns till exempelvis html-mappen som den är externt på siten fungerar det bra. Problemet finns både i IIS 5.0 och IIS 5.1.
Det enda jag kan rekommendera är egentligen att du kallar mappen mappnamn_com lokalt istället - eftersom Dreamveawer ofta vill använda en filsökväg till den istället för en webbadress, och då hjälper det inte att flytta roten för webbsiten lokalt eller liknande.
Det är skönt att få ett svar på att man inte är helt blåst utan att det är IIS stödet för punkter som krånglar, men likväl är inte mitt problem löst och jag är lika frustrerad som innan. Tanken som dyker upp är ju om nu punkter är ett känt problem så varför då använda dom????? :-(
Jorå ! jag har ändrat sökvägarna i Dreamveaver efter bästa förmåga, den som är för hemsideplattsen i wwwroot och även den som anger testplatts men jag kommer inte undan problemet dvs. om jag nu laddar hem sidan i sin helhet så kommer alla mappar och filer ligga i mappnamn.com mappen.
Byter jag nu namn på mappen och försöker ladda hem en fil så bygger Dreamveaver en helt ny mappstruktur dvs den hemladdade filen och alla dess övermappar. Visst kan jag byta namn fram och tillbaka beroende på om jag skall testköra lokalt eller ladda upp/ned filer till servern men varje gång måste alla länkarna uppdateras i hela sidan och de databaskopplingar man har krånglar till det yttligare, så det känns inte som något bra alternativ.
med stor risk för att bli tjatig (har nog paserat gränsen för länge sedan :-) så är det någon som vet hur jag isåfall ska ändra sökvägarna i dreamweaver och för klara det så en eller max två järnseller kan förstå det hela. Det är ju så att när ett sådant här problem uppstår och man sitter och försöker lösa det så länge som jag har gjort så börjar man tvivla på sin egna rätt till existens till handha en PC. Dock tvivlar jag inte till den grundläggande godheten hos mina medmänniskor :-)
med stor risk för att bli tjatig (har nog paserat gränsen för länge sedan :-) så är det någon som vet hur jag isåfall ska ändra sökvägarna i Dreamweaver och för klara det så en eller max två järnseller kan förstå det hela. Det är ju så att när ett sådant här problem uppstår och man sitter och försöker lösa det så länge som jag har gjort så börjar man tvivla på sin egna rätt till existens till handha en PC. Dock tvivlar jag inte till den grundläggande godheten hos mina medmänniskor :-) som tex Tomas Vanhaniemi och övriga ovastående i denna sträng.
Nu ska jag förklara utförligt hur du ska gå tillväga...
1. Gå in under "Site definition" på din site (där du ändrar sökvägar etc).
2. Under "Remote Info" hittar du "Host Directory". Antar att du har skrivit något i stil med "mappnamn.com" där. Lägg till där så det står "mappnamn.com/html/sitemapp" istället. Detta gör att Dreamweaver sätter sin startmapp till mappen där din site ligger och då borde du se alla dina hemsidefiler direkt i "Site"-trädet när du har på "Remote View" och är ansluten till din webbleverantör.
3. Under "Testing Server" vet jag inte vad du skrivit, men jag brukar lämna det tomt för jag har inställt IIS att köra från samma mapp som jag utvecklar i.
4. Ändra nu hela sökvägen till dina filer så IIS accepterar sökvägen.
5. Under "Local Info" ändrar du "Local Root Folder" till sökvägen till "mappnamn_com\html\sitemapp\". I och med detta borde du se alla dina lokala hemsidefiler i "Site"-trädet när du har på "Local View".
6. Ändra i IIS så sökvägen till rootmappen för din site överensstämmer med det du fyllde i under "Local Root Folder" i Dreamweaver.
Sådär, det borde vara alla steg du behöver göra för att allt ska fungera.
Om det inte fungerar eller om du undrar över något skriv det så ska jag hjälpa.
Du kan även posta hit allt som du har skrivit under "Host Directory" och "Local Root Folder" för då kan jag korrigera om du inte förstått allt jag skrivit.
Hoppas det löser sig nu!
Mvh,
ville bara skriva ett svar så du vet att jag bryr mig.
Mvh
Åke BSv: En punkt i rootmappen förstör mitt liv :-(
Har själv inte varit så hemskt aktiv här på några veckor, men nu såg jag att du hade svarat =)
Har du fått det att fungera än, eller har du fortfarande problem?
Mvh,
Thomas Vanhaniemi