Hej! Hur får du fram din thumbnail? Eller är det en del av din fråga? Och bör sägas att i asp.net finns detta inbyggt och och anropas via draw-objektet och är därmed kostnadsfritt. Tack Pelle och Cluster för era svar! Finns en hel del på www.aspupload.com, kolla: Hej!lagra bilder som "hör ihop" med aspUpload
Ska skapa ett litet "fotoalbum" där jag ska visa bilder med tillhörande "tummbilder" (en tummbild för varje fullsizebild)
Jag har tänkt, att via aspUpload lagra filnamnet i en databas och där vill jag även spara ner filnamnet till tummbilden och då självklart se till att på något sätt säga till att dessa bilder hör ihop.
ÄR det någon som har ett effektivt sätt att liksom koppla ihop respektive tummbild med sin orginalbild? Jag vill alltså inte visa en förminskad kopia av orginalbilden som tummbild utan tummbilden ska egentligen vara ett mindre utsnitt från orginalbilden.
Hopas ni förstår min fråga!(?)
tackar!Sv: lagra bilder som "hör ihop" med aspUpload
Om du redan i utgångsläget har två bilder, en fullstorleksbild och en tumnagel så kan du ju göra en "multiple file upload" med ASPUpload och spara filnamnen på båda filerna i samma rad i databasen.
Om du inte har någon färdig tumnagel så måste ju en skapas. Om komponenten ASPJpeg (även den från Persists) finns installerad så kan du göra detta med denna.Sv: lagra bilder som "hör ihop" med aspUpload
Sv: lagra bilder som "hör ihop" med aspUpload
Cluster - det där med multiple upload får jag spana på. Verkar vara precis det jag söker. Du har möjligen inget litet kodexempel?
Supertack!Sv: lagra bilder som "hör ihop" med aspUpload
http://support.persits.com/upload/demo1.aspSv: lagra bilder som
Skulle vilja bekanta mig mer och läsa om draw-objektet. Vet du några bra, pedagogiska artiklar som beskrvier hur man kan använda det?