En cookie lever (om du inte säger åt den något) så länge som webbläsaren är öppen och är på den site den skapades. När webbläsaren stängs eller man surfar till någon annan sida så försvinner den. OK, men hur långt in i framtiden kan man sätta. Går det att få den att "leva" i tio år eller mer(om man nu skulle vilja det), finns det någon gräns ???? Det går teoretiskt sett att sätta en livslängd till "hur länge som helst" men eftersom din cookie sparas på klientsidan så är det klienten som bestämmer hur länge cookien finns överhuvudtaget. Det finns programvaror som kan låta cookies raderas så fort användaren stänger av datorn, eller stänger webbläsaren osv... och manuellt så kan användaren göra det själv genom att gå in under Verktygsmenyn och välja Internet-alternativ (ie) och radera cookies. det är egentligen bara en fundering jag fick när jag höll på med med ett forum, och får man sådana så vill man ju hitta ett svar. Sv: Hur länge kan en cookie leva?
Med egenskapen .Expires sätter du ett datum då den skall upphöra och måste faktiskt göra det på varenda cookie om de skall sparas. Ex:
Response.Cookie("test") = "Johan"
Response.Cookie("test").Expires = DateAdd("y", 1, Now())
Nu sitter kakan ett år från idag sett. För att ta bort den sätter du åter igen ett datum, fast denna gång ett negativt datum som redan har varit.
Response.Cookie("test").Expires = DateAdd("y", -1, Now())
Lycka tillSv: Hur länge kan en cookie leva?
Jag vet(tror jag) att datorn endast kan hantera ett viss antal cookies och när detta är uppfyllt så försvinner de äldsta. Här har man en viss begränsning, men den kan man inte styra över, eller?Sv: Hur länge kan en cookie leva?
En nyfiken fråga... varför skulle du vilja ställa en sådan lång livslängd på en cookie?Sv: Hur länge kan en cookie leva?
det fungerar ju alldeles utmärkt att "starta om" cookien så fort medlemmen varit på besök.