Hej, Hej! Tack för tipset jag ska testa detta. Du kan ju kanske sätta en lite cookie... Och så kan du se vilken dator det är utifrån den kanske ller något. Detta låter som en bra idé, ska testa den.Inloggad användare i Active Directory
Kan man få fram inloggad användare i Active Directory på något sätt.
Jag behöver veta vilken användare som ställer en fråga eftersom det styr annan information som är knuten till just den användaren på vårt Intranät.
//FredrikSv: Inloggad användare i Active Directory
Stäng av anonymous access för sajten i IIS och slå på Integrated Windows Authentication. Det gör du på följande vis (i WinXP):
1. Öppna IIS-Manager.
2. Högerklicka på sajten och välj Properties.
3. Välj Directory Security-fliken.
4. Första alternativet: "Anonymous access... etc." Välj Edit...
5. Ta bort kryss för "Anonymous access"
6. Se till att Integrated Windows authentication är kryssat
Nu kan du se användarnamnet genom att använda
<code>
Request.ServerVariables("LOGON_USER")
</code>
Notera dock att det är antingen eller som gäller. Med de här inställningarna kan bara inloggade användare se sajten. Det går inte (på ett enkelt sätt i alla fall) att släppa in "alla" på sajten och samtidigt se om de är registrerade i AD. Slår man på anonymous access igen blir alla besökare anonymous. Men det kanske inte är något problem i det här fallet?
Lycka tillSv: Inloggad användare i Active Directory
Om jag nu vill ha inloggningen Anonymous.....
Kan man då på något sätt istället läsa ut vilket datornamn (tunn klient i detta fall) som anropar sidan.
Namnen är Tunnkl01, Tunnkl02 osv...
då skulle jag kunna styra på den informationen istället.
FredrikSv: Inloggad användare i Active Directory
Jag menar att om cookien inte finns när datorn besöker sidan första gången får personen vid datorn skriva in datorns namn som sparas i cookien.
Eller nåt?Sv: Inloggad användare i Active Directory
Tack för tipset.
Fredrik