Du kan inte dela ut filer, så vitt jag vet, från din egna dator om de inte ligger under rotmappen för din site... Antar att du kan göra en virtuell katalog i IIS till en mapp på din dator därifrån du vill dela ut filer och använder då bara vanliga sökvägar, precis som att det verkligen skulle ligga en mapp under roten för din hemsida. virtuell katalog hette det ja!!!!!!!! INTE Working directories!. Hmm, tyvärr är jag inte så insatt på just det området, men det beror ju helt på hur IIS arbetar. Förresten, varför kan du inte ha en enda mapp där filerna ligger? Jo, det är sant!. Jag förstår varför du undrar men sidan var tänkt att den skulle presentera filer man har på datorn och det kan ju röra sig om stort antal GB och för att det ska funka som det är nu måste filerna kopieras till IIS katalogen vilket inte blir så smidigt........Korrekt sökväg?
Hej!
Hur skriver man för att länka till en fil på sin egen dator?. Andra ska genom min IIS kunna ladda ner filen.
Så här skriver jag nu. Har 2 variabler med sökväg och namn på filen.
" & filename & "<br>"
Om jag skriver som ovan får man en hand när man för musen över länkrna men man kan inte klicka på dem! Det händer inget.....
Har testat detta också.
" & filename & "<br>"
Men det vill sig inte!.
Tacksam för svar!
/TJockeSv: Korrekt sökväg?
Det går kanske att göra något slags script som skickar filen de ber om men för att det ska fungera misstänker jag att IIS måste ha tillåtelse att läsa från filen.
Mvh,
Thomas VanhaniemiSv: Korrekt sökväg?
Mvh,
Hej!
Tack för svaret!
Det verkar stämma att man måste ha filerna i katalogen för serven!. Har man det behöver man endast filnamnet för att kunna länka!!..
Gjorde ett tafatt försök att länka till en genväg för att se om den kunde ta den riktigta filen som låg på ett ställa utanför servern men det ville sig inte!.
Men i IIS kan man väl skapa fler "Working directories" eller vad det nu heter, var som helst på burken!. Så istället för att flytta alla filer till katalogen, skapar man "working directories" , helst med automatik!. Kanske inte så lätt att genom dock!....
/tjockeSv: Korrekt sökväg?
Tror du det går att sätta dessa virtuell kataloger med hjälp av t ex vb6?
MVH
/TjockeSv: Korrekt sökväg?
Sparar IIS sina virtuella kataloger i registret borde det väl bara vara att lägga till där. Men jag tror nog att IIS ska gå att styra utirfån också, kanske genom någon slags kommandoprompt med något slags kommando medskickat.
Mvh,
Alla undermappar blir ju också tillgängliga genom din virtuella katalog i IIS.
Mvh,
Jag ska kolla upp det där med IIS:en om man kan ge den kommando eller läsa i reg.
MVH
/tjocke