Låt säga att jag har en kundvagn med en rad olika artikelnummer och antal, när jag ska "bekräfta ordern" så vill jag att fältet "lager" ska ta minus vilket antal man har beställt på varje produkt. Principen måste ju vara som så. men hur ska den veta vilka artiklar man har i sin kundvagn då? För om man har mer än en produkt och olika antal vet man ju inte vilka den ska uppdatera. Du har en varukorg med artiklar. Detta är inte din riktiga varukorg utan en temporär varukorg som dock kan ligga i samma tabell som orderraderna. Är inte riktigt med, när jag är på den sida som lägger in från tbltemp till tblbestallningar så vill jag att de prodID som finns i tbltemp och antal ska ändras i tblprod. Hur går det till?Uppdatera tabell
Hur ska jag gå till väga?Sv: Uppdatera tabell
Du har en tabell där fältet lager ingå
Du hämtar informationen (en select sats) på aktuellt lager
Du vet vad som är beställt(antal)
Variablen totallager = lager - antal
Du uppdatera (en uppdate sats) tabellen. Sv: Uppdatera tabell
Sv: Uppdatera tabell
När man gör köpet så flaggar du om orderraderna till skarpa och samtidigt skapar ett orderhuvud. Du har därmed nyckel mellan orderhuvud och orderrader.
Med denna nyckel tar du sedan ut posterna i orderraderna, söker upp dessa i ditt lager och minskar med motsvarande antal.
<info>
update lager
set antal = antal - bestallt
from orderrad or, lager l
where or.produktid = l.produktid
and or.orderid = 48
</info>Sv: Uppdatera tabell