Jag har en tabell i en databas med tre olika kolumner med namn och en True/False kolumn, kan kalla dem för namn1, namn2, namn3 och bool... Lägg OR selecteringen inom parantes. Jag provade som du sa, men jag får det ändå inte att funka! Den hittar alla poster i tabellen, och det "borde den inte" med de sökord som jag angivit!SQL?
Nu vill jag göra en sökning och undersöka om x finns med i någon av kolumnerna, skulle kunna vara något i likhet med följande:
SQL = "SELECT * From tabell WHERE bool = True And namn1 LIKE '*x*' Or namn2 LIKE '*x*' Or namn2 LIKE '*x*'"
Men det funkar ju inte så bra, någon som har nån smart lösning på detta?
Antar att jag placerar ut för många *, men jag vet ju inte hur jag ska kunna täcka upp alla möjligheter av kombinationer annars!
Tack på förhand!Sv: SQL?
X = SökEfter
SQL = "SELECT * From tabell WHERE bool = True And namn1 LIKE '%" & X & "% ' Or namn2 LIKE '%" & X & "%' Or namn2 LIKE '%" & X & "%'" (tror jag fick alla fnuttar rätt)
A% = Ger allt som börjar på A
%A% = Ger allt där I finns med i ordet.
%A = Ger allt som slutar på A.
//Anna-KarinSv: SQL?
Sen även ändra i Like till % tecken istället för *.
<code>
select * from tabell
where bool = 1
AND
(
namn1 LIKE '%x%'
or
namn2 LIKE '%x%'
or
namn3 LIKE '%x%'
)
</code>
//WänbergSv: SQL?
<code>
SQL = "SELECT * FROM tabell WHERE bool = True AND namn1 LIKE '%nn%' OR namn2 LIKE '%nn%' OR namn3 LIKE '%nn%'"
</code>
Här borde ju namn som anna eller sanna hittas, men även andra namn kommer med oxå! Vad är fel?