Kan man skriva en global.asa fil till 15 Mb utan problem? Om jag inte minns fel så är microsofts rekomendation att en .asp fil ska vara max 1000 rader, annars bör man fundera på att antingen dela upp sidan eller lägga in koden i en com object eller dyl. Som kommentar till cougarina körs global.asax varenda gång. Det är endast ett anrop - Session_OnEnd som inte till 100% triggas korrekt. För jag har gjort som cougarina säger att läga det i include men då det har kört fast så har jag hört folk som säger att det är bättre att köra global asa. Det är ett väldigt klokt beslut. ska nog använda mer funktioner och include filer i ändelsen asp.Global asa fråga.
Och kan man skriva funktioner på funktioner i global aas t.ex
tänkte ungefär så här.
Global as.
kod för öppa en databas.
...
...
...
koden sluta här.
kod för köra sql fråga.
svar och felmedelande.
kod slut.
är det bra att dela upp det så i global as utan att det blir för mycket information i den.Sv: Global asa fråga.
Jag skulle inte rekomendera det eftersom global.asa ibland körs lite som det behagar.
Jag använder den överhuvudtaget inte, dbkopplingar lägger jag i en includefil, ska jag göra något med databasanrop så gör jag det på en asp sida.
//Anna-KarinSv: Global asa fråga.
Håller även fullständigt med föregående svar!Sv: Global asa fråga.
Sv: Global asa fråga.
Men då kör jag som vanligt.
Skipar global asa efter som det inte verka vara bra.Sv: Global asa fråga.
Några tips.
När du inkludera för databasen, använd dig inte av ".inc", använd dig istället av ".asp".
Detta är av säkerhetsskäll, ingen kan då hitta din databas.
Din connections-fil bör se ut ung såå här:
<code>
<%
Set Connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connection.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & server.MapPath("../../data/namn_på_databasen.mdb")
'
%>
"../../" används för att komma till olika nivåer.Sv: Global asa fråga.
och även sub specielt dom som återkommer ofta.