Hej, Nu är jag inte säker på att jag har förstått vad du vill, men det jag tror att du söker är paging. Nja, Detta är nog inge optimal lösning, men du skickar väl med ID? Tack Cougarina, men det känns inte så optimalt. SELECT TOP 1 ID FROM tabell WHERE ID > 15 ORDER BY IDPlocka ut nästa ID?
Mitt problem:
Jag har en sida som listar ut alla poster i min databas. Klickar jag på en post öppnas en ny sida som visa mer info om den aktuella posten.
Denna sidan har ju ett ID, t ex 15.
På denna sidan vill jag dels veta om det finns något ID som är större än 15 i databasen och finns det ett större ID, vill jag veta det som är närmast.
Alltså om nuvarande ID är 15, skall det första ID:t efter 15 skrivas ut.
Hur kan jag få ut det??
Jag använder ACCESS som databas.
/JockeSv: Plocka ut nästa ID?
Sök på det så skall du se.
(med paging så kan du ställa in så att du kav visa ett bestämt antal poster per sida)Sv: Plocka ut nästa ID?
det är inte paging som jag är ute efter. Jag provade att göra det med paging, men det blev inte bra, av många anledningar. Går säkert att fixa till det också.
Men så tänkte jag att på ett enkelt sätt med en smart sql(eller två) skulle kunna lösa det på detta sättet istället.
Så min fråga kvarstår..
/Jocke Sv: Plocka ut nästa ID?
Plussa på detta ID med 1 till en variabel
Sen hämtar du med SQL detta värde, om RS.EOF 's fanns inte posten, plussa på din variable med 1 och kör SQL satsen igen.
tex:
<code>
iUID = Request.querystring("ID")
iUID = iUID + 1
strSQL = "SELECT * FROM tabell WHERE UID " & iUID
Rs.Open strSQL
IF RS.EOF THEN
iUID = iUID +1
strSQL = "SELECT * FROM tabell WHERE UID " & iUID
END IF
</code>
Skriver ur huvudet, men jag tror du förstår principen.
//Anna-KarinSv: Plocka ut nästa ID?
Nä, jag ändrar mig. Använder paging istället, det känns som om det är det rätta att använda här och med lite trixande blev det som jag ville ha det.
Tack för hjälpen ändå!!
/JockeSv: Plocka ut nästa ID?
Om det finns fler poster får du fram nästa, om det inte finns fler poster får du ingen post i retur.
/Johan