Tjena! Du kan ju "skala bort" första tecknet när du sorterar och sedan sortera numeriskt. Bättre är nog att antingen spara ned koderna med nollor (om du vet hur många positioner som kan användas) : I dot.net ser det ut typ efter du skalat bort tecknet kan du ju formatera strängen så att "Alfabetisk" ordning funkar på tal över 9. Nedan funkar upp till en miljon ;) Det kan också räcka med att bara högerställa strängen och sortera efteråt. Högerställa låter som det bästa alternativet eftersom Modellbeteckningen är ett namn som skrivs ut på sidan. Du refererade till en order by så jag gissar att du har en sql-sträng där du hämtar datat ifrån. Om vi säger att du vet att inget fält är längre än 20 tecken så kan du göra enligt följande: Thanx, det funkar! :)Sortering på andra bokstaven/siffra
Har en lista som sorteras på olika "modeller" i ASP.
Ex:
A1
A12
A2
A3
A4
Problemet ligger i att A4 kommer efter A12... 4 är ju mindre än 12! (som bekant) ;-)
Hur får jag listan att sorteras efter andra tecknet, alltså siffran i rätt följd? 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 osv...
/jSv: Sortering på andra bokstaven/siffra
/JohanSv: Sortering på andra bokstaven/siffra
A001
A002 o s v
eller att ha två fält i databasen, en för bokstavskoden och en för siffran, då blir sorteringen mycket enklare.Sv: Sortering på andra bokstaven/siffra
<code>
format(theStr,"000000")
</code>Sv: Sortering på andra bokstaven/siffra
Sv: Sortering på andra bokstaven/siffra
Loopar ut cellen med Bilmodellerna med
<code>car = car & "<td>" & rs("BilModell") & "</td>"</code>
Vad ska jag lägga till för att högerjustera värdet?
Högst upp finns
<code>orderBy = Request.QueryString("order")
if orderBy = "" then
orderBy = "BilModell"
end if</code>
Är inte så himla haj på ASP ska tilläggas ;-)
Thanx!
/jSv: Sortering på andra bokstaven/siffra
<info>
select bilmodell as bilmodell from tabell
order by right(" " & bilmodell,20)
</info>
* Det ligger alltså först 20 blanka tecken där. Vi lägger sedan på bilnamnet och tar de 20 högraste tecknen - därför blir det ett gäng blanka och allt blir högerställt och samtidigt sorteras allting på ett helt annorlunda sätt.Sv: Sortering på andra bokstaven/siffra
Går det att högerjustera värdet direkt i databasen (access)? Har letat men hittar inge sånt?!? True?
/j