Hej Hej! Så svårt är det inte men med klassisk asp måste du på något sätt ha en sida som står och loopar för att finna nya filer. Har du ingen egen server måste du "surfa till någon sida" som i sin tur startar körningen.FTP in i databas
Jag har en webcamera som ftpár en bild var 15é sekund till min server
namnet på filen är ett löpnummer. Den ftpar 5760 filer (Ett dygn)
Efter nr 5760.jpg så börjag den om och skriver över 1.jpg osv.
Jag skulle vilja att bilderna istallet för att bara hamna i en katalog så ska de in i en Access db.
Någon som vet eller har ett tips om hur man direkt från FTP får in bilden med datum i en DB?
Hälsningar MickeSv: FTP in i databas
Det är inget som du löser med ASP direkt.
Ett bra sätt är väl att koda en Windows-service som använder FileSystemWatcher för att bevaka mappen. När nya filer skapats där får programmet en event. Du läser in filen i en byte array som sparas som binärt fält i databasen (minns ej nu datatypen i Access).
Detta bygger du med fördel i dotNET.
Jag sitter inte på färdig kod för lösningen som jag kan ge bort men det är tips i rätt riktning... Det blir ju en del jobb, du behöver även skriva kod för att extrahera datat till filer / bildobjekt igen om du vill titta på dem.
OlaSv: FTP in i databas
En liten brasklapp är att lägga in alla bilderna i ett s.k BLOB-fält (Big Large Objects) som i Access kallas MEMO-fält. Anledningen är att det dels tar tid att lyfta in det- men även tid att plocka ut det för att visa på sidan. Tekniken att lagra filnamnen i tabellen är bättre och sedan ha bilderna i en separat katalog.
Om du ftp:ar upp filerna till servern kan du ju använda FSO för att lista alla filer som finns i en katalog och därmed ha någon sida som visar dessa genom att helt enkelt läsa upp de binärt och sedan skriva ut de med response.binarywrite.
Så lite beroende på vad du skall använda dessa bilder till - finns olika lösningar. För att kunna hjälpa dig ytterligare behöver vi nog veta vad resultatet skall bli för att kunna tipsa om en funktionell lösning.