Tja! Hej! Hmm...jag får bara en träff. Ordernr e detsamma i båda men den visar bara ett svar. Hjälp med SQL fråga samt visa resultatet.
Behöver hjälp med en pryl. Jag hämtar info från 2 olika tabeller. I det här fallet bla & bla1. Själva frågan verkar det inte vara ngt fel på utan det är sedan när informationen ska skrivas ut det blir knas. Jag vill ha det så att om bara en av tabellerna har det ordernr jag frågar efter så ska det skrivas ut. Har båda tabellerna, ska båda skrivas ut.
Som det ser ut nu så skrivs det endast ut om båda tabellerna innehåller rätt ordernr. Om bara en har, skrivs inget ut.
Någon som har lust att hjälpa? :)
Mvh Andreas
<code>
Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
RS.Open "SELECT bla.Ordernr AS OrderBla, bla1.Ordernr AS OrderBla1 FROM bla, bla1 WHERE bla.Ordernr ="&RSOrder("ordernr")&" OR bla1.Ordernr ="&RSOrder("ordernr"),_
strCon, adOpenForwardOnly, adLockReadOnly, adCmdText
If RS.EOF Then
Response.Write ""
Else
While NOT RS.EOF
Response.Write " " & RS("OrderBla") & "<br>"
Response.Write " " & RS("OrderBla1") & "<br>"
RS.MoveNext
Wend
End If
RS.Close
Set RS = Nothing
</code>Sv: Hjälp med SQL fråga samt visa resultatet.
Gör på följande vis:
<code>
"SELECT Ordernr FROM bla WHERE Ordernr = X UNION SELECT Ordernr FROM bla1 WHERE Ordernr = X;"
</code>
Du kommer då att få dubbla träffar för de gånger ordernr finns i båda tabellerna, om det inte är önskvärt borde du nog se över databasdesignen, även om det går att ta sig förbi det också med SQL.Sv: Hjälp med SQL fråga samt visa resultatet.