Tjena. Jag kör asp/access mot Telias webbhotell. Jag har två tabeller, den ena heter blanketter och den andra heter blankettgrupper. Blanketter innehåller bla id, rubrik, ext_lank, pdf, beskrivning och gruppnamn. Blankettgrupper innehåller id och gruppnamn. Jag skulle vilja lista alla länkar (lank) som har gruppnamnet "gruppnamn" under en och samma rubrik. Rörigt? Brukar va så när jag ska förklara. Den kod jag har nu funkar, men den skriver ut rubriken varje gång den loopar. Jag tror att det är lättare att förstå om man ser koden, den följer här: Jo jag förstod dig.Sortera poster efter rubriker
<% SQLstr="SELECT * FROM blanketter,blankettgrupper WHERE blankettgrupper.gruppnamn=blanketter.gruppnamn ORDER BY blanketter.gruppnamn;"
rsMitt.Open SQLstr,conMitt %>
<% Do Until rsMitt.EOF %>
<%= rsMitt("gruppnamn") %>
<table border="0" cellpadding="5" cellspacing="0" class="menyaktiv" width="538">
<tr>
<td valign="top" width="100%" nowrap class="rubrik"> Response.Write "../upload/blanketter/"
Response.Write rsMitt("pdf")
elseif not rsMitt("ext_lank") = "" then
Response.Write rsMitt("ext_lank")
end if
%>
" target=_self><%= rsMitt("rubrik") %></td>
</tr><tr>
<td valign="top" width="100%"><%= rsMitt("beskrivning") %></td>
</tr><tr>
</table><br>
<%
rsMitt.Movenext
Loop
rsMitt.close
set rsMitt=nothing
conMitt.close
set conMitt=nothing
%>
//ThomasSv: Sortera poster efter rubriker
Om du föröker att följa mitt skript här(orkar inte översätta tilld dig) så hoppas jag att du kan få en vägledning.
OBS
Du kan inte bara kopiera och klistra in, du måste skriva om så att det kan passa dig.
<code>
strHuvudrubrik = RS("Huvudrubrik")
If strHuvudrubrik1 = strHuvudrubrik Then
Response.Write ""
Else
Response.Write "</ul><TR><TD ALIGN=CENTER><P><H2><FONT COLOR =""#0000FF"">"
Response.Write strHuvudrubrik
Response.Write "</FONT></H2>"
Response.Write "</TD></TR>"
End If
Response.Write "<TR><TD>"
Response.Write "<B><FONT COLOR =""#0000FF""><BLOCKQUOTE><ul><li> "
Response.Write ""
Response.Write RS("Underrubrik")
Response.Write ""
Response.Write "</B></FONT>"
Response.Write "</TD></TR>"
strHuvudrubrik1 = strHuvudrubrik
RS.MoveNext
Loop
</code>
Jag hoppas att det ger dig en liten fingerfvisning på vägen.