Jag har fått i uppgift att fixa ett script som ska vara på en enda sida. Nu när jag gjort scriptet har jag dock två sidor, den riktiga och en jag inkluderat. Hej, Tack för svar. Skulle hellre förorda: Aha, det verkar smart. En function/sub menar du? Fattar inte riktigt... det funkar inte. Ska jag skriva som ovan? Alternativ1: Inkludera från samma fil
Naturligtvis skulle jag kunna klistra in koden där jag inkluderat filen men eftersom det är 178 ställen med 32 rader kod på varje så blir det så jobbigt varje gång man ska ändra sedan.
Därför undrar jag om det går att inkludera en kod-bit som ligger i den filen man är. Om man kan inkludera en del av en sida mha querystring eller om man kan göra det med javasrcrupt.
Tack för mig!Sv: Inkludera från samma fil
Ja det går att inkludera kod till den befintliga aspfilen. Du använder dig av en tagg som heter
<info>
<!--#include file="filnamn.asp">
</info>
När du säger 372 rader kod och 32 ändringar tror jag bestämt att du över- eller underarbetat din programkod. Man skall generellt inte behöva så mycket kod om man gör sidan dynamisk utan försöker återanvända så mycket som möjligt på ett och samma ställe med if-satser för att ändra förutsättningarna.
Dock kan jag inte tipsa dig då jag inte vet hur din sida ser ut, vad den innehåller och hur du gjort det. Lycka tillSv: Inkludera från samma fil
Jag har en "FORM" med många olika rullmenyer där man väljer olika värden. "select" kanske de heter...
Alla dessa olika ska man kunna välja samma saker på. Jag har inte kommit på nåt sätt än att klistra in koden under varje forumärobjekt.
Behöver jag inte göra det blir jag mycket glad...Sv: Inkludera från samma fil
<code>
Server.Execute("sidan.asp")
</code>
Eftersom _alla_ sidor som laddas in med include, laddas innan hela sidan kan visas. Detta ger ett väldigt overhead. Server.Execute laddar in den sidan du bestämmer i en Ifsats eller Select CaseSv: Inkludera från samma fil
Den inkluderas alltså bara om IF-satsen är positiv. Det drar ner på antalet rader väsentligt. TACK!
Men de sidan (sida.asp), kan jag inte klippa in den koden på ett ställe i (index.asp) och sedan "server.exekute" den därifrån.
Mitt script får inte vara mer än 1 sida att ladda upp, och därför kan jag inte inkludera en annan fil..
MvhSv: Inkludera från samma fil
sub = inget returvärde
function = med returvärde
sub often_used_code()
'min kod som skall användas ofta
end sub
i koden:
if blaha then
often_used_code()
end if
'mer kod
if blaha then
often_used_code()
end ifSv: Inkludera från samma fil
Ska jag i början av filen skriva
<script languafe="javascrupt">
sub spelare = ()
koden med asp i som inte ska användas här
end sub
</script>
Sedan längre fram i filen.
<script language="juvascipt">
sub spelare ()
</script>Sv: Inkludera från samma fil
Man kan väl inte ha ASP som lagras i javascript. Det låter helt konstigt.
Hur ska jag göra?Sv: Inkludera från samma fil
<code>
<%
Const ListOptions = "<option value=""1"">Val 1</option><option value=""2"">Val 2</option><option value=""3"">Val 3</option><option value=""4"">Val 4</option><option value=""5"">Val 5</option><
%>
<form>
<select size="1" name="select1" ><%=ListOptions%></select>
<select size="1" name="select2" ><%=ListOptions%></select>
<select size="1" name="select3" ><%=ListOptions%></select>
<select size="1" name="select4" ><%=ListOptions%></select>
<input type="submit" value="Skicka">
</form>
</code>
Alternativ2:
<code>
<%