Hej! Låter grymt suspekt... Men bygger inte det liksom dbEditor på att man har connection-sträng för att den ska hitta databasen? Jag har testat det, men fick inte heller det att fungera. Lite långsökt kanske. men du säger att du inte kan se databasen i Enterprise manager? Gör följande om detta är en sql-server:Lista tabeller ur en databas?
Har en liten fråga som jag hoppas kunna få hjälp med. Jag jobbar mot en databas som jag lustigt nog inte kan se på något sätt, inte via Enterprise manager eller på något annat sätt. Detta gör att jag hela tiden får jobba i blindo och scripta in alla tabeller osv.
Eftersom vi har varit många personer involverade i detta projekt och ingen riktigt vet hur databasen ser ut så har jag kommit till en punkt där jag vill se vilka tabeller som finns i databasen för att få en bra översikt.
Det enda jag har tillgång till är en connection-sträng som ser ut så här:
Con.Open "DSN=kund;UID=kund;PWD=losen".
Någon som vet hur jag kan lösa detta?
Tack på förhand!
/AnnaSv: Lista tabeller ur en databas?
Har du testat http://www.aspenterprisemanager.com/ ?Sv: Lista tabeller ur en databas?
Sv: Lista tabeller ur en databas?
Får du kontakt med databasen om du skriver din connection-sträng?
Hur är det i QA, listas den upp där?
Vet du var databasen rent fysiskt ligger? Kanske du måsta Attacha databasen?Sv: Lista tabeller ur en databas?
1. Du har en connectionsträng via dsn. Skriv då
con.open "...."
response.write con.connectionstring
response.end
2. Nu kommer du få fram databasens namn, server, user och password
3. Gå till shell och pinga på den adressen så du får ut ip-adressen eller om du har domännamnet
4. Gå till SQL client network utility
5. Lägg till ett alias där du anger servernamn (dvs serverns ipadress eller domännamn)
6. Gå till enterprise manager och lägg till en ny databas, använd det alias som du just skapat samt ange userid och lösen.
7. Tuta å kör.