Kan någon ge mig lite för och emot. Tycker det låter perfekt, jämfört med att spara bilden i databasen, är det klart bättre att ha url eller bara filens namn i db. "jämfört med att spara bilden i databasen, är det klart bättre att ha url eller bara filens namn i db" Att lägga bilder direkt i databasen går ju, men det tar ju en otrolig kapacitet i databasen. Att lägga en url istället är ju att föredra. Vad är det för kapacitet ni talar om? Lagra i image fält i databasen, och hantera bilder som all annan data med relaterad info, säkerhet mm. tabellen kommer att innehålla pekare ner mot datat på disk i båda fallen. Instämmer. Man hör ofta på olika forum att man INTE ska lagra bilder i BLOB-fält (motsv.) direkt i db. Men jag har ännu inte fått något (väl underbyggt) svar på varför detta är dåligt. Enligt mig så är de största fördelarna med bilderna direkt i db att det blir enkelt att göra backup, "ording och reda" samt inbyggd consistency. Motargumenten brukar vara att db växer "enormt" men jag har inte sett några bra bevis på detta. Saxat från IDG forum:Bildvisning, databas eller sträng?
Jag brukar ladda upp bilden med FSO och sen lägga
till url:en i databasen. Är detta det ultimata eller finns
det fler sätt som är bättre??
Hälsningar
MarkusSv: Bildvisning, databas eller sträng?
Sv: Bildvisning, databas eller sträng?
...därför att?Sv: Bildvisning, databas eller sträng?
Någon som är mer insatt och kan komma med vettiga argument?Sv: Bildvisning, databas eller sträng?
Lägger man en länk till ett filnamn i databasen måste man först genomföra en sökning i databasen för att hitta bildnamnet, sedan hämta bilden från filsystemet, medan man i en SQL Server kan lägga bilden i ett binary-fält, och göra sökningen efter bilden för att sen läsa den direkt från minnet (första gången måste man naturligtvis läsa från databasfilen, men SQL Server cachar fältet i minnet). Har man tillräckligt minne i sin databasserver tycker jag att det är en bra rekommendation att lägga bilderna direkt i databasen. På så sätt kommer man heller aldrig i någon slags konfligt avseende bildnamn.
Rekommendationen gäller framförallt när bilden ska användas på webben, då den kan "streamas" ut till klienten med Response.BinaryWrite utan att mellanlagras i en fil på serverns hårddisk.
För att lägga in bilderna i databasen - använd AppendChunk-metoden i ADO, för att läsa från databasen - använd GetChunk-metoden i ADO.