Hej, D skall inte använda PWS. Om du har Windows XP professional finns IIS(Internet Information Server) med som en windows komponent. I home versionen ingår den inte. Detta ämne har varit upp vid flera tidigare tillfällen. Jo, jag har för mig att jag sett inlägg om detta, men jag hittar inget när jag söker. IIS ingår inte i Home licensen. Jo, jag förstår att det är enklast att köra XP pro, men nu har jag ju inte Pro, utan Home edition. Så jag får utgå från det. Det GÅR installera IIS på en XP Home burk, men det är rätt omständigt om jag inte minns helt fel. Datormagazin 6/2003 har en hel artikel om hur man går tillväga.. Det går i princip ut på att du behöver din XP Home skiva OCH en Win2k skiva (Pro eller Server). Ett kortfattat utdrag från tidningen kanske hjälper: Det GÅR installera IIS på en XP Home burk, men det är rätt omständigt om jag inte minns helt fel. Datormagazin 6/2003 har en hel artikel om hur man går tillväga.. Det går i princip ut på att du behöver din XP Home skiva OCH en Win2k skiva (Pro eller Server). Ett kortfattat utdrag från tidningen kanske hjälper: Det GÅR installera IIS på en XP Home burk, men det är rätt omständigt om jag inte minns helt fel. Datormagazin 6/2003 har en hel artikel om hur man går tillväga.. Det går i princip ut på att du behöver din XP Home skiva OCH en Win2k skiva (Pro eller Server). Ett kortfattat utdrag från tidningen kanske hjälper. Jag kunde inte posta hela utdraget här på forumet så jag har lagt upp det på http://designbase.mine.nu/dmz.txt Det GÅR installera IIS på en XP Home burk, men det är rätt omständigt om jag inte minns helt fel. Datormagazin 6/2003 har en hel artikel om hur man går tillväga.. Det går i princip ut på att du behöver din XP Home skiva OCH en Win2k skiva (Pro eller Server). Ett kortfattat utdrag från tidningen kanske hjälper Oj, det verkar, som du skriver. ganska bökigt... Om du kör Apache så måste du installera en ASP-tolk till Apachen, vilket kan vara bökigt då en del av dem inte direkt är 100% identiska med den ASP vi är vana vid. Ska tydligen finnas en webserver till ASP Web Matrix som klarar detta, http://www.asp.net/webmatrix/ Tackar, den ser ju intressant ut. Skall prova den ikväll! Hmm.. Kanske.. Problemet är ju vädet i sysoc.inf som säger att IIS inte finns som valbar komponent. Därav så måste du ändra det värdet och få tag i iis.dll och iis.inf och lägga dem på plats enligt ovan. Då bör det väl fungera.PWS för Windows XP?
Jag har sökt lite på Microsoft och här på Pellsoft, men inte hittat något.
Jag har alltså fått ny dator med Windows XP installerat.
Jag skulle behöva PWS också, men får inte tag i den.
Jag vet att det finns på cd-skivan, men problemet är att detta är en s.k. hyrpc från mitt företag och då får vi inte den cd-skivan, utan operativet är förinstallerat.
Borde inte PWS:en finnas någonstans hos Microsoft?
Hälsningar JockeSv: PWS för Windows XP?
Sv: PWS för Windows XP?
Jag har Home Edition. Menar du att jag inte kan få tag i IIS då???
/JockeSv: PWS för Windows XP?
Vill du ha IIS så är det enkalst att köra XP Pro eller något annat OS.
//Anna-KarinSv: PWS för Windows XP?
Dessutom har jag precis installerat allt och fixat till datorn för mig o familjen, så jag har ingen lust att installera om den, även om jag skulle kunna få tag i Professional.
Men:
Jag kanske kan fixa skivan med XP Pro från jobbet.
Om jag stoppar in den skivan och bara installerar IIS, skulle det fungera? Alltså ta IIS från XP Professional och installera på XP Home edition?
Eller kan något bli fel där?
"Utöver en installationsskiva för Windows 2000 PRofessional eller Windows 2000 Server behövs också skivan för Windows XP Home (eller tillgång till mappen \i386 som i OEM-installationer kan ligga på hårddisken).
Börja med att leta upp filen Sysoc.inf som finns i mappen \Windows\Inf. Filen är dold, så visning av dolda filer måste vara påslagen i Utforskaren. Öppna den i anteckningar. I sektionen [Components] finns raden:
<code>
iis = iis.dll, OcEntry, iis.inf, hide, 7
</code>
Ändra den till
<code>
iis = iis.dll, OcEntry, iis2.inf,,7
</code>
Lägg märke till de två kommatecknen. Hämta därefter filerna Iis.in_ och Iis.dl_ från Windows 2000 skivan. Expandera dem till filerna iis.inf och iis.dll. För detta kan DOS-kommandot Expand utnyttjas i ett Kommandotolksfönster, men det går faktiskt lika bra och mycket enklare med till exempel WinZip. Döp sedan om dem till iis2.inf och iis2.dll. Kopiera iis2.inf till \Windows\Inf och iis2.dll till \Windows\System32\Setup. Nu kan du starta "Lägg till / Ta bort program" i Kontrollpanelen. Klicka på "Lägg till / Ta bort Windows-komponenter". Nu finns Internet Information Services i "Guiden Windowskomponenter". Efter en stund kommer några filer efterfrågas med början med Admxprox.dll, bläddra fram i386 mappen på Windows 2000 skiva, där dessa filer finns. När filerna hämtats behövs tillgång till XP-skivan. Den kan kräva XP Professional Server, men det räcker med XP Home."
Efter ett tag avslutas installationen och du bör vara i hamn. Då har du IIS 5.0 (inte 5.1 som finns i XP pro).
Jag vet inte om detta funkar rent allmänt på alla burkar, men så skrev de iaf. Testa så får du se vad som händer.Sv: PWS för Windows XP?
"Utöver en installationsskiva för Windows 2000 PRofessional eller Windows 2000 Server behövs också skivan för Windows XP Home (eller tillgång till mappen \i386 som i OEM-installationer kan ligga på hårddisken).
Börja med att leta upp filen Sysoc.inf som finns i mappen \Windows\Inf. Filen är dold, så visning av dolda filer måste vara påslagen i Utforskaren. Öppna den i anteckningar. I sektionen [Components] finns raden:
<code>
iis = iis.dll, OcEntry, iis.inf, hide, 7
</code>
Ändra den till
<code>
iis = iis.dll, OcEntry, iis2.inf,,7
</code>
Lägg märke till de två kommatecknen. Hämta därefter filerna Iis.in_ och Iis.dl_ från Windows 2000 skivan. Expandera dem till filerna iis.inf och iis.dll. För detta kan DOS-kommandot Expand utnyttjas i ett Kommandotolksfönster, men det går faktiskt lika bra och mycket enklare med till exempel WinZip. Döp sedan om dem till iis2.inf och iis2.dll. Kopiera iis2.inf till \Windows\Inf och iis2.dll till \Windows\System32\Setup. Nu kan du starta "Lägg till / Ta bort program" i Kontrollpanelen. Klicka på "Lägg till / Ta bort Windows-komponenter". Nu finns Internet Information Services i "Guiden Windowskomponenter". Efter en stund kommer några filer efterfrågas med början med Admxprox.dll, bläddra fram i386 mappen på Windows 2000 skiva, där dessa filer finns. När filerna hämtats behövs tillgång till XP-skivan. Den kan kräva XP Professional Server, men det räcker med XP Home."
Efter ett tag avslutas installationen och du bör vara i hamn. Då har du IIS 5.0 (inte 5.1 som finns i XP pro).
Jag vet inte om detta funkar rent allmänt på alla burkar, men så skrev de iaf. Testa så får du se vad som händer.Sv: PWS för Windows XP?
Läs där och testa så får du se vad som händer.Sv: PWS för Windows XP?
<code>iis = iis.dll, OcEntry, iis.inf, hide, 7</code>
Ändra den till
<code>iis = iis2.dll, OcEntry, iis2.inf,,7</code>
Finns det någon annan webserver man kan installera, som man kan köra ASP på?
Apache, funkar den för detta?
En tanke/fråga:
Om jag kör in Visual Studio .NET 2003, så installeras väl IIS också. Skulle det funka att göra så istället?
Sv: PWS för Windows XP?
/JohanSv: PWS för Windows XP?
Har sökt hela dagen efter lösningar på detta och på någon sida hittade jag detta:
"I was having a similar problem with a scanner after upgrading to XP. But the guys and girlies at Mustek came up with a simple but novel solution.
Basically, change the registry to fool Windows into thinking it's another older version while installing, then change it back again.
Seemed to work fine for that and I thought it might work to let you instal PWS under XPHome.
1. Start Regedit
2.in HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\Current Version
rename the key "ProductName"
from "Microsoft Windows XP"
in "Microsoft Windows 2000"
3. install the Mustekdriver for Windows 2000 (PWS to you)
4. Undo the changes in the Registry."
Låter detta troligt?