Hej! Sökte i artiklar och hittade en artikel av Pelle med mängder av kopplingar... Vill du få ut data till excel? Verkar mycket bra, ska kolla på det ikväll. Om jag inte missförstod texten så skall man alltså kunna ha en färdig HTML-sida, som exporteras till ett Exceldokument? Det som föreslogs vara att du skapar en textfil mha av ASP som du sedan kan importera i Excel. En lösning var det ju, men man får ingen snygg design på det viset. Det bästa vore egentligen om man kunde köraExcel som databas?
Jag har länge klurat med att generera ut rapporter genom ASP (och en accessdatabas) till en utskriftsvänlig HTML-sida. Det är många som har försökt hjälpa mig med detta - och det tackar jag för - men ingen har kommit på en riktigt bra lösning som fungerar i mitt fall. Problemet kommer när en tabell generas, som kan bli olika lång. Den måste gå att skriva ut utan att en rad skärs av på mitten. Ett tag trodde jag att lösningen lög i stylesheets, men det visade sig att de inte kunde hantera sidbrytning inuti en tabell.
En anna lösning som jag har funderat på är att räkna antal rader som loopas ut, och sedan göra en tabellbrytning när loopcounten överstiger ett visst värde, men då blir problemet istället att en post kan hamna på två rader i tabellen. Då stämmer plötsligt inte raderna med loopcounten. Det går inte heller att räkna tecknen för varje post, eftersom olika tecken tar olika mycket plats i kolumnen, och man kan därmed inte avgöra exakt när det krävs två rader i tabellen för en post.
Då kom ännu en lösning - att skicka rapporten till ett word/excel-dokument. Men nej, VBScript stöder inte detta. Jo! Om man gör en COM-komponent. Nej, webservern stöder inte egengjoda komponenter.
Jag tror att jag har sett att vissa använder Excel som databas. Eller har jag drömt det? Isåfall skulle man kanske kunna ladda rapportinformationen från accessdatabasen och sen skriva in den i exceldatabasen, som då likaväl skulle kunna vara rapporten. Alltså, att utan en COM-komponent eller med ASP.NET göra en rapport i Excel, och hantera den som en databas? Problemet är att jag inte vet hur man gör kopplingar till Excel istället för Access, och jag har ingen lust att lägga ner tid på att ta reda på hur om inte det går alls (har redan lagt ner tillräckligt med tid på det här). Någon som har en bra artikel/guide som förklarar detta, och även kan säga att det är möjligt? Eller om det är någon som har en bättre lösning?
Hoppas ni förstår hur jag menar =)
Tacksam för all hjälp jag fått hittils och förhoppningsvis kommer att få! =DSv: Excel som databas?
Kan detta vara något
con.Open "Driver={Microsoft Excel Driver (*.xls)};" & _
"DriverId=790;" & _
"Dbq=c:\somepath\mySpreadsheet.xls;" & _
"DefaultDir=c:\somepath;"Sv: Excel som databas?
Det är ganska enkelt och smidigt att lösa.
Du kan skapa en Tab-separerad fil, HTML, eller XML som sedan kan öppnas i Excel.
Se följande artikel:
http://www.aspnetpro.com/NewsletterArticle/2003/09/asp200309so_l/asp200309so_l.asp
tiita på: Simply Compatible: Tab Delimited Format
exemplen är i Asp.Net men fungerar nästan rakt av i gamla ASP.
/OlaSv: Excel som databas?
Vilka ändringar ska man göra om man vill ha det hela i ASP istället för ASP.NET? Blir det något problem om jag generar ut sidan via ASP, och sedan skickar den? Kan jag skicka datan direkt från databasen till Excel?
Om någon har lust att svara så kan de ju göra det, men jag ska försöka kolla upp det själv sen.
Tack!Sv: Excel som databas?
Ex. Mha av FSO skapar du filen import.skv (*.skv = semikolon separerad fil)
"Namn";"Befattning";"Ålder"
Jan Nilsson;VD;34
Björn Andersson;Mellanchef;46
Lisa Svensson;Truckförare;18
Förklaring: Första raden är alltså rubrik-rader och varje rad efter det är genererat från din DB och separerat med semikolon.
Importera filen i Excel manuellt och separera på semikolon. ('Data' -> 'Text till kolumner' i excel)Sv: Excel som databas?
<code>
page-break-inside: avoid;
</code>
så att tabellen bryts korrekt. Det hade löst alla mina problem, men jag vet inte om det är möjligt på något sätt?
Annars kanske Excel är enda sättet...