Jag håller på att starta ett webbhotell och jag vill kunna ha asp stöd och jag undrar hur man får tag i det programet för att ha stöd för asp. Var kan man få tag i ssi?(Server Side Includes), Vilket företag har gjort det? Det är lixom inte bara att starta ett webhotell för att JAG vill ha ett webhotell. Jag hade täckte mig använda windows 2000 advenceded server och änvända serv-U till änvändar konton, Finns IIS i windows 2000 ad server? Ja, det finns det. Win2000 Advanced Server låter klart överdrivet? Det jag menar med AD är ActiveDirectory. "Ska man starta ett webhotell så krävs det nog lite mer än att bara sätta upp en webserver tex att man kör sin egen Firewall/Firewalls, DNS, Databasserver, mail-server m.m, m.m och det är där som AD/ActiveDirectory kommer in i bilden." Det jag menar är att det krävs mycket mer planering att sätta upp ett win2k nät mot ett nt 4 nät, mer att tänka på, fast det kanske bara är en vana, vad vet jag. Talar vi om ett "hobby" hotell eller ett företags hotell? Det verkar ju inte som om du som ska starta hotellet har tillräckligt stora kunskaper för att starta ett webbhotell när du inte vet att SSI och ASP inkluderas i IIS. Det krävs mer än pengar och bredband för att starta ett webbhotell. Samtidigt undrar jag också varför man ska köra Advanced Server??? Som sagt jag tror inte du behöver stöd för 8 processorer i en sever, det är väl bara att adda en server när trafiken kräver det. En webbserver måste väll ha mer ram (cache) än processor kraft? eller e jag het ute och cyklar Mer Hobby hotell hade jag tänkt mig, Men liksom allt behöver inte gå så fort, man kan göra en sak itaget, Man kan ju börja med win2000 och gå uppåt, Men jag har många kompisar som har asp sidor och vill lägga upp dem på min server. så därför ville jag ha asp stöd. Jag har inte windows 2000 server eller ad server än och då är det inte så lätt att veta att IIS ingår i win 2000 server. Jag ska lära mig windows 2000 server nu! "En webbserver måste väll ha mer ram (cache) än processor kraft? "asp webbhotell
MVH JohanSv: asp webbhotell
Ska man starta ett webhotell behövs det stora kunskaper om olika Server OS och hur man "bygger" nätverk, konfigurerar webservrar, användarkonton, mailservrar, linux eller NT, kanske både linux och NT, säkerhet(routning, firewalls m.m) ja listan kan göras hur lång som helst.
Mitt råd är att du först införskaffar dig sådana kunskaper så att du kan rigga ett nätverk, vet hur man konfar en webserver, säkerheten etc.
Eller, så kan du ju lägga ut allt detta på ngn konsultfirma som plockar dig på minst 700 spänn i timmen, för problem i nätverken det blir det förr eller senare, alltid är det ngn "dum" användare *ler*
cya,
PatrikBSv: asp webbhotell
Läs mitt tidigare inlägg.
Ska du desutom köra win2k server så är det än viktigare att du har kunskapen om hur du konfar den servern, det är inte en NT 4 som man fixar på en helg tillsammans med en polare och ett par 6-pack kan jag säga.
Krävs mycket, mycket NOGRANN planering innan man tar in en win2k server i ett nätverk, speciellt om man ska köra AD, vilket man ska om man kör win2k server, annars kan man lika gärna köra NT 4:an
cu
Har du verkligen behov att kunna köra 8 processorer på din server, räcker inte 4!! Eller du kanske måste ha en stor klustrad lösning!!
Licens pengarna mellan Win2000 server och Win2000 AD server är RÄTT stor...
Till MrWize!!!
Varför i hela världen skall man köra AD om man skall sätta upp en webserver? Skulle Win2000 vara SVÅRARE att konfigurera än NT4?
Och om man väljer att köra en webserver och valet står mellan NT4 och Win2000 är det inget svårt val! Fördelarna för Win2000 uppväger med råge den extra kostnad som finns i licenspengar!!!
Sedan håller jag dock med dig att sätta upp ett webhotell (även om man tänker använda BBB's lina eller någon annan "billig" access till internet) om man inte ens vet om ASP följer med på win2000 skiva eller ej, är nog lite väl optimistisk, även om en standard installation av win2000 installerar allt det nödvändiga.
- MagnusSv: asp webbhotell
Bara att sätta upp en Webserver.
Ska man starta ett webhotell så krävs det nog lite mer än att bara sätta upp en webserver tex att man kör sin egen Firewall/Firewalls, DNS, Databasserver, mail-server m.m, m.m och det är där som AD/ActiveDirectory kommer in i bilden.
Sedan att sätta upp en sådan win2k server med AD så får man fasen så mycket mer att tänka på än att bara skapa en enkel liten domän med en NT 4.
Att bara slänga upp en win2k server "hemma" som utvecklingsmaskin är ju ingen konst, det finns faktiskt en hel del mer att tänka på när man ska sätta upp ett win2k styrt nät än ett NT4 nät.
En annan sak ...
om det nu vore sååå lätt att sätta upp en win2k nätverk så kan man ju ställa sig frågan varför inte fler företag har uppgraderat sina befintliga nt4 nät till win2k?
cya,
jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara svårar att sätta upp ett nätverk med Win2000 än med NT4... skall du ha allt ovan i NT4 så måste du blanda in DC och den är fan kluddigare än vad AD är...
Vill man bara sätta upp en testmiljö hemma är fortfarande win2000 lättare än NT4 eftersom Win2000 fungera i default läge, medans du måste installera SP/IE/OP/SP för att få en fungerande webserver på NT4...
Den största anledningen till att många företag inte byt från NT4 till Win2000 är att deras nät fungerar, det är jobbigt att gå från DC och deras "trust" till AD, det kostar "många" pengar att uppgradera...
Med ditt resonomang skulle flera nya nätverk byggas på NT4 jämfört med WIN2000 och det stämmer ju knappast...
Att bygga ett nytt nät från grunden är lättare med Win2000 än vad det är med NT4!
- MagnusSv: asp webbhotell
Jo, visst är det lättare på det viset att installera en win2k burk, det är ju som sagt bara att köra på, men ska man bygga ett helt nät så är det ju oftast inte en std installation vi snackar om utan något helt annat.
Och den listan, den kan bli hur lång som helst ... nästan ...
cya,
With Best Regards/ AndreasSv: asp webbhotell
Beror på om du kör statiskt eller dynamiskt...
Kör du statiskt så skall man har snabba I/O enheter, mycke chache!!!
Kör du dynamiskt med ASP, kanske en lite Access som ligger kör ibakgrunden, så behövs rätt mycket processorkraft om det blir lite trafik..
men om ni bara är några kompisar som skall ha era sidor på servern och inte räknar med mycket trafik kan du sätta ditt en gammal P200Mhz med 128 MB så är du igång och kan leka med den...
Du kan till och med köra på en Win2000 Professional, men då får de inte vara mer än 10 samtidiga connections...
Processor kraft är aldrig fel, men så kostar ju minnet ingenting idag heller!!!! Själv tycker jag allt under en DUAL PIII 1GHZ är mesigt :)
- Magnus