Hej! Det beror på att databasen använder engelsk "collation". Collation berättar hur databasen skall jämföra olika tecken. Det funkade jättebra efter att jag angett "compact on close". Swedish/Finnish" var redan valt men det verkar som det inte slog igenom innan jag markerade "compact on close". Kan detta stämma? Varför? Det stämmer bra, du måste komprimera och reparera den efter att du gjort den inställningen, detta för att förändringen skall slå igenom.Å sorteras som A
Använder ASP (ej .NET) och access. Använder följande fråga för att hämta information ur databasen:
SQLstr = "SELECT * FROM Anst order by enamn"
Problemet är att resultatet har "engelsk" sortering d.v.s. Å & Ä sorteras som A och Ö sorteras som O. Hur får jag "svensk" sortering?
TPF MaBSv: Å sorteras som A
För att ändra collation för en access databas, gå in under Tools/Options.
Under fliken "General" i "Options" fönstret finner du valet "New database sort order". Ändra detta till "Svenska/Finska" och komprimera databasen i access. Sv: Å sorteras som A
Sv: Å sorteras som A
Hade samma problem för ett tag sedan och jag håll på att bli gråhårig innan jag lyckades hitta lösningen att komprimera/reparera.
För om man inte gör det så syns det i inställningarna att det är Swe/Fin sorteringsordning, men det är gamla sortorder som ligger i "botten" på databasen.