För göra 2 vilkor på vanligt sätt vid inloggning kör man ju alltid följande kod (oftast) Använd den sats du tänkt dig, dvs if userid=x and datum=y Tackar pelle ska kolla på det lite nu har lite tid kvar på skolans internet då jag bara kan komma åt min mapp via inloggning :-)SQL fråga med två vilkor.
<Code>
set rst = con.execute("select * From User Where User = & Replace(request.Form("username"),"'","''") & "' and Pass ='" & Replace(Request.Form("Passwords"),"'","''") & "'")
</code>
Då måste båda vilkoren vara sant om inte blir det felaktigt användarnamn eller lösenord.
Men hur gör man om 1 av dom här vilkoren ska vara sant alltid medans det andra vilkoret bara ibland kan vara sant?
Jag ska göra en vilkors sats som ser ut så här.
<code>
Set rst = con.execute("Select * From Dagbok Where Userid ='" Replace(request.querystring("userid"),"'","''") & '" <-- ska alltid stämma. sen vill jag att den ska ha med en kod till som ska vara med i samma sql sats det är följande kod. and/or Datum ='" & Date(Now) & "'")
</code>
Där datum inte alltid behöver vara sant.
Det jag vill komma fram med koden är följande 2 steg.
1. Är det samma datum i databasen som dagens datum är.
t.ex jag skrev ett inlägg i min dagbok 24 Mars 2004 (lagrats i databasen) Och dagens daturm (Onsdagen den 24 Mars 2004) Är idag. Och då det stämmer överens med databasen datum ska den automatiskt
göra så man kan uppdatera dagbok.
2. Är det inte samma dag i databasen med dagens datum då jag skrev idagboken ska jag kunna skriva 1 nytt dagboks inlägg istället för uppdatera det.
Någon som har lösningen?
hur fixar man det på ett bra sätt?Sv: SQL fråga med två vilkor.
Men istället vänder du på steken så att när du antingen adderar eller uppdaterar så kollar du innan om det finns nån post med aktuellt datum, då kör du en update-sats. Finns ingen post med aktuellt datum gör du en insert.Sv: SQL fråga med två vilkor.
Och tyvär kan jag inte det på skolans bibliotek så sitter här till 15:59 ungefär. (Så hinner jag larma på också)
Kan inte larma på efter 16:00
Men ska knåda det nu. :-)
åter kommer om det kör fast.
Höll nästan på se till att jag inte kom in på nätverket idag.
Slog fel lösenord.
Så blev spärrad i 1 ½ tim ca.
Så nu kommer jag in igen.
Data ansvariga är inte här idag så därför får man vänta att tiden ska gå för det ska funka igen :-)