Hej! Det kan nog hända att du anropa include-filen galet. <!-- #include file="../../connect.asp" --> I vilken katalog ligger tipskungen.mdb? I vilken katalog ligger sidan du inkluderar? Är någon av sökvägarna virtuel? Har du de rättigheter som krävs? Hej! Om du provar med OLEDB istället för ODBC kanske du får ett vettigare felmeddelande? Har skrivit ett mycket intressant svar om att öppna en anslutning i en inkluderad fil.Ett felmeddelande i anslutning till access
Fär följande fel när jag försöker ansluta till min lilla access databas..
<code>
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Det går inte att hitta filen '(okänt)'.
/tipskungen/connect.asp, line 5
</code>
Och på raden den gnäller över står det
<code>
Con.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" + Server.MapPath("tipskungen.mdb")
</code>
Sökvägen är rätt. Själva databaskopplingen ligger i en fil som heter Connect.asp. Om jag kör bara den filen får jag inget felmeddelande. Men om jag anropar den via include så gnäller den....
Är det någon som har ett litet tips?
/phinalaSv: Ett felmeddelande i anslutning till access
Hur anropar du, via #include virtuel eller #include file?
Man får tänka lite annorlunda.Sv: Ett felmeddelande i anslutning till access
Jag har även provat att kopiera in själva databaskopplingen på sidan och får ändå samma fel.
Sv: Ett felmeddelande i anslutning till access
För att öppna en Access-databas krävs read/write/delete i den katalog databasen ligger.
Och då du kör i en Web-miljö så tänk på att det är IUSR_{servernamnet} som är den användare som försöker öppna databasen.
Detta kan generera de mest konstiga fel.
Ett litet tips är att ALDRIG lägga en Access-databas så den är åtkomlig för Web-besökaren. Ex. i din root-katalog.
Detta gör att om någon användare får reda på sökvägen, tex genom ett felmeddelande, så kan den skriva in den sökvägen i Address-raden i sin läsare och på så vis få hämta ner hela databasen.
Den skall istället ligga minst en nivå under wwwrooten.
Ex.
/db <- Här lägger du din databas.
/wwwroot <- Här ligger din Web-sidorSv: Ett felmeddelande i anslutning till access
Jag har ändrat rättigheterna till den katalogen Så den har alla rättigheterna.
Denna databasen har jag använt tidigare i ett annat system så det skall gå att skriva till den. Jag har aldrig stött på detta problemet tidigare..dvs allt är redan använda saker...
Det där med under root nivå skall jag ha i åtanke.. klok synpunkt! Just nu ligger den i root.
Typ:
Con.Open "PROVIDER=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" + Server.MapPath("tipskungen.mdb")
Kan kanske vara värt att testa.
/JohanSv: Ett felmeddelande i anslutning till access
[ASP och databas, vad använda]