Hej Alltså ungf. så här: Varför inte göra en funktion som du kan använda dig av på alla ställen. Skapa en includefil och lägg till denna funktion som du sedan kan använda där du vill. Artikel [Dynamisk listruta för dina program] Tack för tipset jag testade använda ditt script och det fungerade bra. Men...Dropdown
Jag har en dropdown meny som jag använder för att ställa in åldern på användaren på min sida. Om jag väljer att jag är född 1987 och spara så är dropdownen ändrad till nästa gång jag går och och vill byta. Vet inte hur jag ska göra för att dropdownen är samma värde som jag ställt in.
Jag har en text input på samma sida att få värdet som är sparat i den fick jag fram genom att skriva <input type="text" name="name" size="20" value="<%=RecSet("Name")%>"> vet inte om jag kan använda mig av något liknanade.
tack på förhand
/robert lSv: Dropdown
Nu vet inte jag hur du sätter in värdena i din select, men om man loopar ut den så kan man lägga in en if sats som tittar om värdet på loopen är samma som värdet i ditt recordset, är det de, så skriv Selected.
//Anna-KarinSv: Dropdown
<code>
intMyBirthYear = 1970 '//Din ålder hämtad från ex. en databas
Response.Write("<select name=MyBirthYear>")
For intYear = 1900 To 2004 '//Loop:a igenom de år du vill att man skall kunna välja
If intYear = intMyBirthYear Then
Response.Write("<option value=" & intYear & " SELECTED>" & intYear & "</option>")
Else
Response.Write("<option value=" & intYear & ">" & intYear & "</option>")
Eid If
intYear = intYear + 1
Next
Response.Write("</select>")
</code>
Inte testat det men det borde funka...prova dig fram.Sv: Dropdown
Sv: Dropdown
När jag sätter in RecSet("Year") istället för 1970 (intMyBirthYear = 1970 '//Din ålder hämtad från ex. en databas) fungerar det inte, den ställer sig på 1900 precis som om jag inte har något värde. Jag testade skriva ut intMyBirthYear (<%=intMyBirthYear%>) och jag får värdet från databasen. Vet inte om jag gör något fel, men hur gör jag för att rätta till det?
tack på förhand
/ Robert L