Hej! Jag har alltid kört alternativ 3 och det har fungerat bra. Det som händer är även att du ser om det smäller och i så fall var så du inte behöver skicka om mailen till samma personer flera gånger. Hmm ja det ger ju en helt annan spårbarhet i att se vilka som det gått fram till.. frågan är vad IIS gillar ett script som skickar 1000 mail... det lär ju ta nån timme eller så.... det går alldeles utmärkt att slänga iväg en hel drös med mail.Bäst approach för massmail?
Jag har en lite fundering på hur ett system för rejäla mailutskick ska skapas på bästa vis.
Utgångspunkt:
Systemet ska kunna skicka ut mail i en stor organisation med attachments på max 10MB till > 1000 personer.
Systemet byggs i ASP med en Accessdatabas i botten som innehåller samtliga adresser/registerposter (KRAV pga fysisk portabilitet)
Mailkomponent som används blir troligen CDONTS.
Min fundering är hur detta bäst skulle skötas? Jag har sorterat ut ett par möjliga vägar att gå:
1. Sätta samtliga 1000 adresser i BCC fältet på ett mail. - Känns inte som en snygg lösning. Klarar ens standarden samt ev. mailserver detta?
2. Samma som ovan fast med tex 10-100 i varje BCC och istället skicka 10-100 mail med ett visst intervall.
3. Skapa samtliga mail individuellt och skicka dessa. 1 mail 1 mottagare. Det här känns inte heller speciellt "rätt".
Kan ni se några andra bättre sätt att göra detta på? Om inte vilket av ovanstående verkar smartast?
Tack på förhand,
ToobsterSv: Bäst approach för massmail?
Nu använder jag iofs unika mail med personliga namn på osv så jag måste använda den approachen, du får nog prova dig fram och se vad som funkar bäst.Sv: Bäst approach för massmail?
Sv: Bäst approach för massmail?
såvida du inte fyller dem med tung grafik så går det hur lätt som helst.
givetvis så använder du din egna IIS och inte webbhotellets...
brukar skicka iväg runt 500 mail i stöten för föreningar jag håller sidor åt
och det tar inte så många minuter.
Hälsningar
Markus Svensson