Det har funnit frågor om det och svar i detta forum men det jag skulle vilja se är: Saker som har med säkerhet att göra, att använda api, om man vill ha en speciell komponent: slippa registrera den på servern, kunna skicka ut kompilerad kod (kan man iofs. i asp också, men då måste man registrera den på servern), debugga den på ett bra sätt, skriva mer oop, kunna utföra saker trådat etc. Det finns otroligt mycket med saker. Förutom de ca 50 färdiga komponenterna med kalendern du nämner så finns bl.a. upload inbyggt. Du kan köra image resample, manipulera bilder, använda dig av avancerad cachning såväl på sida som data. Du kan nyttja säkerhet som finns inbyggt, koden är kompilerad och exekveras därmed 2-6 gånger snabbare än asp/php. Du har inbyggt stöd för ftp, winsock, pop3, smtpmail och mycket annat därtill. En sak är också att det behövs mycket mindre kod för det finns väl ca 5000 nya kommandon, dvs allt du kan göra i VB6 som inte går i asp (ta exemplet select case , case 1 to 10, 15). fast uploada bilder tex brukar inte tillåtas av ISP'ar, då måste man ha en tredjeparts komponent i alla fall. Jo ADO.NET har jag hört är lite knepigt så risken finns är att man använder den "gamla" systemet upload är inga problem - det är ju bara att sätta skriv/skapa rättighet på en mapp, sen är förutsättningarna klara. ado.net är inte alls speciellt knepigt. Man behöver 3 klasser som Trash så förnämligt skrev ihop, med dessa klarar man allting. Min åsikt är så här:ASP VS ASP.NET
En sida med ex Databas och det i ASP och en i ASP.NET
Det behöver ju inte vara en databas men något man kan skillnaden att köra ASP.NET
Eller Något som man inte kan göra i ASP förutom göra en hel del extra saker (Förutom sådant som kalender som finns i NET) som är enklare i ASP.NETSv: ASP VS ASP.NET
Sv: ASP VS ASP.NET
Du kan också blanda olika programspråk i en och samma sollution så om du har lite c++ kod, lite asp, lite vb och sen fyller på med c# går det faktiskt att göra.
Det finns något som heter garbage collection som gör att du slipper sätta alla objekt till nothing och det sköts automatiskt istället.
Ja, det går att fortsätta i oändlighet - vad är du ute efter?Sv: ASP VS ASP.NET
Men det är helt klart bättre. Jag gillar Viewstate-funktionen. Fast ADO.NET är knepigt att förstå.
/xaphodSv: ASP VS ASP.NET
Sv: ASP VS ASP.NET
En för att köra queries, en för att få in ett dataset, och en för datareader - så är alla problem ur världen. Fast det finns ett litet problem. Den har inte någon inbyggd paging som ado har vilket stör mig lite. Men det går att kringgå det med förstås :-)
Nä, om man skall börja hacka .net skall man göra allting ordentligt - inget fuskande här inte, då tar det bara ännu längre tid att lära sig. Dra ner alla exempel på http://www.asp.net och titta igenom de, analysera och pilla - det är en bra kurs för att få förståelse hur det vanligaste fungerar.Sv: ASP VS ASP.NET
Allt du kan göra i ASP kan du göra enklare, säkrare, snabbare och bättre i ASP.NET.
Den enda anledningen till att bygga nya projekt i klassisk ASP är om man inte har tid att lära sig ASP.NET.
ASP.NET är en ny version av ASP och i nya versioner så finns alltid nya features.
Ett par saker som nämts i tidigare inlägg, som bara det skulle göra att jag aldrig vänder tillbaka från ASP.NET är:
- Komponenter behöver inte registreras på servern. Med andra ord kan du använda tredje-parts komponenter på ditt webbhotell utan att kontakta webbhotellet
- Ovanstående innebär också att om du gör om något i dina komponenter så behöver du bara ersätta den gamla .dll filen med den nya och vips så är det igång.
- Massor som tidigare behövdes komponenter till finns nu inbyggt, t.ex. filuppladdning och bildmanipulation
Med andra ord, dags att gå vidare och lämna gamla versioner bakom sig. .NET är inte precis nytt längre. ;)
/pD
www.pdc.se
www.pdc.se/blog
www.patrik-dahlen.nu