Jag vill presentera en lista med förnamn, efternamn samt de 10 bästa resultaten för varje användare summerade. Jag har provat en mängd olika lösningar men... För att summera skriver jag, SQL = "select top 10 sum(points) as resultat group by userID order by sum(points) desc". Sen vill jag skriva ut <%=rs("firstName")%> <%=rs("lastName")%> <%=rs("resultat")%>, men då får jag 'Item cannot be found... på userID, firstName och lastName eftersom jag har skrivit "select top 10 sum(points)". Hur ska jag skriva för att den ska hitta dessa? Det du måste göra är att inkludera alla fält du vill kunna hämta ut i din SELECT-sats. Nu har jag skrivit så här men det stämmer inte ändå... när du använder group by måste du ta med alla fält i select-delen som inte är aggregerade, ex sum(), count() etc.Hjälp med SQL-sträng
Sv: Hjälp med SQL-sträng
Har du skrivit in att den ska hämta firstnamne osv i SQL strängen då?
//Anna-KarinSv: Hjälp med SQL-sträng
Dvs.
SQL = "select top 10 userID, firstName, lastName, sum(points) as resultat from TABELLNAMN group by userID, firstName, lastName order by sum(points) desc". Sv: Hjälp med SQL-sträng
SQL = "select top 10 userID, firstName, lastName, sum(points) as resultat from boulder group by userID order by sum(ticks) desc"
tabellnamnet är "boulder"
Felmeddelande: You tried to execute a query that does not include the specified expression 'firstName' as part of an aggregate function.Sv: Hjälp med SQL-sträng
Så du måste även ta med firstName, lastName i GROUP BY delen.
Så rätt sträng borde bli:
SQL = "select top 10 userID, firstName, lastName, sum(points) as resultat from boulder group by userID, firstName, lastName order by sum(ticks) desc"
/Johan