Jag vill alltså plocka ut de 10 högsta poängen där boulderID = '" & rs("boulderID")& "' och summera de. Summeringen funkar bra men den summerar ALLA poäng där boulderID = '" & rs("boulderID")& "' och inte de 10 högsta. SQL-strängen ser ut som följer: SQL = "select top 10 boulderID, firstName, lastName, club, sum(ticks) as resultat from boulder group by boulderID, firstName, lastName, club order by sum(ticks) desc". Måste jag skriva WHERE någonstans? SQL = "select top 10 boulderID, firstName, lastName, club, sum(ticks) as resultat from boulder group by boulderID, firstName, lastName, club WHERE boulderID = '" & rs("boulderID")& "' order by sum(ticks) desc" Så här är det. Den plockar ut de 10 personer ut databasen som har bäst ticks och summerar ticksen för varje person. Jag vill att den ska plocka ut de 10 bästa ticksen för varje person och summera de. Är det begripligt? prova med denna SQL-sträng hur du får fram boulderID vet jag ej men nu borde frågan ta fram 10 högsta från databasen för boulderID du anger i stället för ?SELECT top 10 funkar inte...
Sv: SELECT top 10 funkar inte...
Sv: SELECT top 10 funkar inte...
Som det ser ut nu så ser SQL-strängen ut så här: SQL = "SELECT top 10 boulderID, firstName, lastName, club, sum(ticks) as resultat FROM boulder GROUP BY boulderID, firstName, lastName, club order by sum(ticks) desc"Sv: SELECT top 10 funkar inte...
SQL = "SELECT top 10 firstName, lastName, club, sum(ticks) as resultat FROM boulder WHERE boulderID = ? GROUP BY firstName, lastName, club order by sum(ticks) desc"
Roger