Jag har svårigheter med att läsa upp värden från databasen på vissa kolumner. Hej! Jag skulle nog föreslå att du bygger om hela din site, och använder dig av GetRow. Detta innebär att du ökar din prestandard mot databasen och att du lägger in alla dina poster i en array. Jo, men det är inte det som är problemet, felet är att jag inte kan använda värdet när det använts en gång... Vad har du för datatyper i dina kolumner Hej. Jag har haft exakt detta problemet. Jag använde då en Accessdatabas. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur jag blev av med det men det kan ha varit att jag bytte provider i databaskopplingen. Hej! JAg tror Ulf är inne på rätt spår. Blob fält är kända för att få data att försvinna.Värden "förbrukas", jag kan bara använda dem EN gå
Jag kan bara skriva ut värdena en gång/recordset. Vilket leder till en del problem när jag tex. ska använda värdena i IF-satser mm, då är de så att säga "förbrukade" redan... Vad kan detta bero på??? Det är vanliga bokstäver i fälten i databas-fälten, inget skumt där, kan det vara nåt fel i inställningen på databasen???
//mvh Kristofer Palm
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "Driver={SQL Server};" & _
"Data Source=******;" & _
"UID=******;" & _
"PWD=******;"
SQLcon = "SELECT *, conID FROM content WHERE (conID = 13)"
Set RScon = Connect.Execute(SQLcon)
Response.Write RScon("conRub1")'skrivs ut
Response.Write RScon("conIng1")'skrivs ut
Response.Write RScon("conIng1")'skrivs inte ut
Response.Write RScon("conIng1")'skrivs inte ut
Response.Write RScon("conText1")'skrivs ut
Response.Write RScon("conText1")'skrivs inte ut
Response.Write RScon("conText1")'skrivs inte ut
RScon.Close
set RScon=Nothing
Connect.Close
Set Connect=nothingSv: Värden "förbrukas", jag kan bara använda dem EN g
En anledning kan vara att du har gått förbi posten i recordsetet.
Du kan ju lägga in det i variablar och sen stänga ditt recordset, då "lever" variablen tills du "dödar" den.
//Anna-KarinSv: Värden "förbrukas", jag kan bara använda dem EN g&a
Jo det är en ide som nog skulle fungera. Problemet är att jag har byggt en hel sajt på detta sätt mot en Access-databas, och det fungerade klockrent, efter flytt till annat webbhotell så körs det nu mot en MS-Sql db men börjar då strula med detta, och eftersom jag inte riktigt budgeterat för sånt här "tjafs" så orkar jag inte göra större ingrepp....
Jag undrar mer om det är nån som spontant känner igen felet och kan hjälpa mig identifiera problemet. Jag har nämligen inte tillgång direkt till databasen via "Enterprise Manager" eller liknande, och kan enkelt studera db:n och göra ändringar, utan måste gå via webbhotellet varje gång nåt ska fixas, vilket tar tid så jag vill minimera dessa kontakter naturligtvis...
//KrisSv: Värden "förbrukas", jag kan bara använda dem EN g&a
Du kan ju flytta i ditt recordset med MoveNext och MovePrevious så om det strular, flytta tillbaka ett steg och skriv ut igen, sen loopar du vidare.
//Anna-KarinSv: Värden "förbrukas", jag kan bara använda dem EN g&
Sv: Värden "förbrukas", jag kan bara använda dem EN g&a
om jag tex. skriver
if RS(con1)<>"" then
Response.write (RS("con1"))
end if
så händer inget andra gången jag använder RS("con1") i denna snutt kod i response.write, den blev sas. "förbrukad" i if-satsen...
Visst kan jag lösa detta problem genom att deklarera tex
con1 = RS("con1") och sedan använda variabeln con1, men jag har redan skrivit massor med kod, och vill inte göra om. Detta är egentligen inget ASP-syntaxfel, exakt denna kod har funkat mot en annan server, och jag har jobbat tusentals gånger på detta sätt tidigare mot andra servrar.
Jag undrar mer vad fasen det är som strular!!!Sv: Värden "förbrukas", jag kan bara använda dem EN g&
Om det är "blob"-fält måste du söka ut dom sist i din utsökning
Select textField1, textField2, numField1, numField2, blob1, blob2...Sv: Värden "förbrukas", jag kan bara använda dem EN g
Testa med en annan provider. T.ex sqloledb
constring = "Provider=sqloledb;Data Source=Aron1;Initial Catalog=pubs;User Id=sa;Password=asdasd;"
Det kan hjälpa...Sv: Värden "förbrukas", jag kan bara använda dem EN g&a
Sv: Värden "förbrukas", jag kan bara använda dem EN g&a
Jag har löst det med att sätta ALIAS på värdena jag vill använda i SQL-satsen.
Ungefär så här:
SQL="SELECT conRub1 AS rubriken..."
och kan då använda RS("rubriken") hur jag vill...
Så problemet är löst, men jag förstår fortfarande inte varför man bara kan använda
RS("conRub1") en gång, så om nån har nån teori kan de ju lägga fram den.
Tack ändå för all hjälp!
mvh KrisSv: Värden "förbrukas", jag kan bara använda dem EN g&
En vanlig symtom är att man kan läsa data en gång men försöker man läsa igen är den spårlöst borta.