Finns det någon snäll person som kan förklara för mig ett enkelt sätt att bestämma storleken på bilder som läses ut ut en databas. Så hur går jag då tillväga om jag vill att alla bilder läggs in alltid formateras att bli thumbnails (detta om jag förutsätter att alla bilder som läggs in är större än 60x60). Då jag inte har möjlighet att ta reda på vad jag har för komponent på servern gör jag det enkelt för mig genom att endast skriva storleken för bilden som ska läsas ut i img taggen.Storlek på/från bild i databas.
Om jag lägger in en bild i en databas som är 120x300 så ska den givetvis ligga i databasen så stor men när den läses ut på en sida ska den läsas ut som 60x60. Detta ska vara så oberoende hur stor (eller liten) bilden som läggs in är.
Någon som har ett enkelt och smidigt sätt?
Använder mig av en Access db för ändamålet.
Tack på förhand!
-----------
MarcusSv: Storlek på/från bild i databas.
Om alla bilder ska ha 60x60 så skriver du ju enklast ut det i img taggen och infogar bara bildnamnet.
Ska du däremot ändra storleken på den så tror jag att du får läsa in den både som 120x300 och 60x60 för att det ska se snyggt ut på sidan.
//Anna-KarinSv: Storlek på/från bild i databas.
Sv: Storlek på/från bild i databas.
Det beror helt på vad du har tillgång till på servern.
Om du har någon bildkomponent som kan fixa det.
Kolla vad du har tillgång till och återkom så kanske jag eller någon annan kan svara.
//Anna-KarinSv: Storlek på/från bild i databas.
Ska kolla upp så fort jag får möjlighet hur det ser ut på servern med komponenter för bildhantering.
Tack så länge!
---------
Marcus