Har en access databas och då jag kör en sql stränd direkt i databasen funkar det. Pröva med följande: Pröva följande sträng: Det blir inget felmedelande, den hittar inget bara. Kan vi be och få se konen för hela sidan tack? Vad händer om du gör om strText till en sträng? Stjärna * skall det inte vara, det skall vara %. Men det jag blir fundersam på är om du kanske har fältet av typen numeriskt eller något annat än characterfält? Hur är fältet definierat i tabellen? Har du testat att skriva ut din sql och klistrat in i Access för att köra den där direkt? Jag måste tacka för all hjälp. Det var därför jag tidigt påeckade att du borde publicera hela koden tillsamans med ditt inlägg. Då fel ibland kan ligga utanför det man först misstänker. ;o)Problem med en SQL sträng.
SELECT * FROM tblLastbilar WHERE Förrådsbeteckn LIKE "*134-14*";
Men då försöker köra den i ASP hittar den inget.
SQL = "SELECT * FROM tblLastbilar WHERE Förrådsbeteckn LIKE '*"&strText&"*'"
jag har även provat
SQL = "SELECT * FROM tblLastbilar WHERE Förrådsbeteckn LIKE '%"&strText&"%'"
är den någon som vet felet?Sv: Problem med en SQL sträng.
SQL = "SELECT * FROM tblLastbilar WHERE Förrådsbeteckn LIKE '%" & strText & "%'"Sv: Problem med en SQL sträng.
SQL = "SELECT * FROM tblLastbilar WHERE Förrådsbeteckn LIKE '%" & strText & "%'"Sv: Problem med en SQL sträng.
Jag har haft denna sträng tidigare och den har fungerat
SQL = "SELECT * FROM tblLastbilar WHERE Förrådsbeteckn LIKE '%"&strText&"%'"
jag undrar om det har någonting med att det är Bindestreck i posterna?Sv: Problem med en SQL sträng.
Annars kan vi fortsätta denna gissalek... ;o)Sv: Problem med en SQL sträng.
strText = cStr(strText&"%)
Det kan ju vara så att bindestrecket tolkas som ett minustecken.
//Anna-KarinSv: Problem med en SQL sträng.
Om du anger ''%något%'' så tolkas detta som en sträng där denna förekomst skall finnas antingen i början, mitten eller slutet av texten. Alltså har du garderat dig här - och bindestrecket räknas som en del av en sträng eftersom det innesluts med '' '' . Sv: Problem med en SQL sträng.
<code>
SQL = "SELECT * FROM tblLastbilar WHERE Förrådsbeteckn LIKE ''%"&strText&"%''"
Response.Write SQL
Response.End
</code>
Skulle nog även se till att inte ha de svenska tecknen ÅÄÖ i tabell eller kolumnnamnSv: Problem med en SQL sträng.
Felet var helt enkelt en miss i koden nedanför SQL satsen.
Jag fastnade helt enkelt på fel ställe.
Åter igen så mycket tackSv: Problem med en SQL sträng.