Hej, Du borde inte få olika felmeddelanden i IE och Netscape eftersom det är SQL. Det kan det vara, jag har lite strul inställningarna på IIS när jag ska använda Netscape gentemot IE. Det kan det vara, jag har lite strul inställningarna på IIS när jag ska använda Netscape gentemot IE. Det kan det vara, jag har lite strul inställningarna på IIS när jag ska använda Netscape gentemot IE. Tack så mycket Anna-Karin, det gjorde susensql-sträng med INSERT funkar i IE men inte i Netscape
Jag använder mig av en access databas.
På sidan jag knåpar på så har jag en gästbok och den funkar utan problem i IE men det blir fel när jag ska lägga till något i gästboken när jag använder Netscape.
Så har ser koppling och sql-sträng ut:
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
SET db = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
db.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("..\data\Mindb.mdb")
sql="INSERT INTO tblGuestbook(p_oID, writer, gbtext, email, webpage, ip) values "
sql = sql & "(" & p_oID & ",'" & gbName & "','" & gbText & "','" & gbEmail & "','" & gbWebpage & "','" & gbIP & "')"
db.execute(sql)
db.close
set db=nothing
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
och följande felmeddelande får jag när jag försöker i Netscape:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.
mvh
TomasSv: sql-sträng med INSERT funkar i IE men inte i Netscape
Felmeddelandet tyder i alla fall på att du inte har skrivrättigheter på databasen.
//Anna-KarinSv: sql-sträng med INSERT funkar i IE men inte i Netscape
Har själv alltid testat mig fram, men hur ska inställningarna vara för att allt ska funka?
Om jag går in i IIS och öppnar egenskaper för Standardwebbplatser hur ska inställningarna vara där?
* I katalogsäkerhet ska Anonym åtkomst vara ikryssad eller inte? Har jag den inte ikryssad så funkar allt i IE, men jag kommer inte in på localhost i netscape, har jag den ikryssad så funkar både IE och Netscape men då kan jag inte lägga in i databasen
* I arbetskatalog, har jag kryssat i läsbehörighet, skrivbehörighet, katalogbläddring, åtkomst till loggfil, indexera denna resurs.
I körningsbehörighet är det valt - endast script
Hur ställer jag in skrivarättigheter för databasen. Är det i utforskaren och i egenskaper för mappen.
mvh
Har själv alltid testat mig fram, men hur ska inställningarna vara för att allt ska funka?
Om jag går in i IIS och öppnar egenskaper för Standardwebbplatser hur ska inställningarna vara där?
I katalogsäkerhet ska Anonym åtkomst vara ikryssad eller inte? Har jag den inte ikryssad så funkar allt i IE, men jag kommer inte in på localhost i netscape, har jag den ikryssad så funkar både IE och Netscape men då kan jag inte lägga in i databasen
I arbetskatalog, har jag kryssat i läsbehörighet, skrivbehörighet, katalogbläddring, åtkomst till loggfil, indexera denna resurs.
Hur ställer jag in skrivarättigheter för databasen. Är det i utforskaren och i egenskaper för mappen.
mvh
I katalogsäkerhet ska Anonym åtkomst vara ikryssad eller inte? Har jag den inte ikryssad så funkar allt i IE, men jag kommer inte in på localhost i netscape, har jag den ikryssad så funkar både IE och Netscape men då kan jag inte lägga in i databasen
I arbetskatalog, har jag kryssat i läsbehörighet, skrivbehörighet, katalogbläddring, åtkomst till loggfil, indexera denna resurs.
mvh
Du gör det i utforskaren och i fliken Säkerhet, där ska IUSR_DatorNamn, dvs din dators namn, ha de rättigheter som krävs för att kunna skriva till databasen.
Har du XP så kan du få stänga av Förenklad fildelning och det gör du under Verktyg => Mappalternativ=>Visning. Bocka ut Använd förenklad fildelning.
//Anna-KarinSv: sql-sträng med INSERT funkar i IE men inte i Netscape
Tomas