Hur kan man använda sig av en SQL-satts och sedan skriva ut allt? Det där beror ju lite på hur databasen är uppbyggd, men visst går det... Förstod inte helt men jag tror jag förstod att det är det där jag behöver. :)Sortera gruppvis med olika rubriker för olika grupper med en SQL-satts
T.ex. Pellesoft´s forum. Han har olika grupper och sedan så skriver han ut alla med olika rubriker...
Går detta att göra med endast en SQL-satts?Sv: Sortera gruppvis med olika rubriker för olika grupper med en SQL-satts
TABELL 1 (TB_RUB):
- ID
- RUBRIK
TABELL 2 (TB_INLAGG)
- ID
- RUBRIK_ID
- TEXT
SELECT * FROM TB_INLAGG INNER JOIN TB_RUB ON TB_RUB.ID=TB_INLAGG.RUBRIK_ID ORDER BY TB_RUB.ID ASC
Sen så får man loopa igenom denna och givetvis hålla koll på när en ny rubrik kommer. Jag brukar använda en temp variabel som håller nuvarande rubrik eller id. vid varje ny post jämför jag denna mot den kommande. OM det är en ny rubrik så kan man formatera sidan och skriva ut rubriken eller liknande å sen fortsätta loopa i sitt RecordSet...
Jag hoppas att det var nåt likn du var ute efter...Sv: Sortera gruppvis med olika rubriker för olika grupper med en SQL-satts