Hej, På MS senast seminarium om säkerhet så fejkade de ett sådant certifikat. Kolla igenom säkerhetssiten på http://www.microsoft.com/msdn det kanske finns något demo upplagt ur det gjorde, det är inte så svårt, men lite jobbigt att förklara. Hur fungerar det om man har ett sen tidigare som IISen påstår har gått ut? Slutar SSL anslutningsmöjligheten att fungera då? Givetviss den svenska :) Hmmm.. Sheeeiten oxo, *frustration!!!*IIS5, SSL och certifikat!?
Jag undrar en grej vad gäller certifikat.
Hur fejkar man certifikat för att möjligöra SSL kommunikation, utan att ha ett riktigt? I utbildningssyfte? Har för mig att det ska vara möjligt.
Någon som vet mer om IIS5, SSL och certifikat (fejkade), vore tacksam med lite tips om var man kan få reda på mer... finns det kanske någon tutorial?
En annan fråga, om man har haft ett sen tidigare (certifikat alltså) och det påstår att det har gått ut, kan man fortfarande använda det, eller krävs det att ett nytt utfärdas?Sv: IIS5, SSL och certifikat!?
I princip så sätter du upp en certifikats server och får ett certifikat därifrån som du sedan importerar in i din IIS.
- MagnusSv: IIS5, SSL och certifikat!?
Om ja, är det möjligt att förnya certifikatet? Någon som vet hur det görs?
Tack för tipset Magnus, ska kolla, men du menar väl den svenska msdn siten, eller?Sv: IIS5, SSL och certifikat!?
Som jag förstått det så skall man kunna byta certifkat precis när man vill. Alltså borde det vara enkelt att byta tillbaka till det riktiga när det är förnyat, och det gör man hos den som har utfärdat certifikatet.
- MagnusSv: IIS5, SSL och certifikat!?
Blir snart galen på cert processen, den är ju knäpp! Att det ska vara så märkvärdigt ;o)
Vore tacksam om någon som har gjort det, kunde skriva ihop en kort beskrivning på hur man gör för att få in ett nytt cert, eller förnyar ett befintligt.
[EDIT]
Hittade äntligen en sida med mycket utförlig instruktion på hur det här med certifikat och CA i offline läge ska fungera med IIS, tänkte att det kunde vara kewl att veta för andra med liknande strul...
http://www.tacteam.net/isaserverorg/exchangekit/obtainwebcert/obtainwebcert.htmSv: IIS5, SSL och certifikat!?
Eländet tar aldrig slut, varför känner man alltid sig så jäkla hopplös när man jobbar med MS tjafs... det finns alltid något som inte fungerar som det ska, trots att man gör allt precis som det står skrivet i någon jäkla manual, ändå dyker det upp nya och åter nya strulmoment, det är såååå enerverande.
puhhh, nu när jag har lättat på trycket och min irritation på ett visst monopol företag.
Mitt nya problem är följande, min CA manager saknar templates när den ska generera en Base64 Encoded sträng, kewl va? Och utan den, vägrar den jobba, jäkla otyg.
Min fråga är, någon som vet var man får fatt i mallarna, eller hur man får fram dem, om det ex.vis är ett säkerhetsproblem eller så???