Hej Vad menar du med att skicka data binärt? Bara själva den binära koden som bygger upp word dokumentet, om den kan återskapas på webbservern. Läste förresten (efter detta inlägg på nätet) att det skulle i så fall kräva en hel del belastning av servern och är inte att rekomendera. Det enklaste tror jag , och även den lösningen som jag kör på min sajt, är att fånga in dokumenten eller bilderna och skapa en databaspost för dem. Bildernas ändelser fågnas sedan upp och filen döps om till databasspostens ID-värde + ändelse, Tack, jo det hjälpte mig men hur raderar man sen endast fältvärden och inte själva raden i asp? T.e.x jag laddar upp en fil (word) kopplat mot ett visst datum och sedan vill radera denna. Provade med rs.Fields("File").Delete men det hjälpte inte. * Hämta poster som berörs av datum. Asp och word
Sitter och klurar på en sak som skulle underlätta för mig. Istället för att ladda upp en word fil till en sida kan man inte istället via aspUpload ladda upp själva binärdatan till en access databas och sedan återskapa den som ett word dokument man kan läsa/ladda hem eller skriva ut från sidan?
Hur gör man i så fall, finns det exempel på webben?
//MichaelSv: Asp och word
Om du använder en mall. Kan du lagra informationen i en databas och fylla i mallen på begäran.Sv: Asp och word
Min idé var att jag som adminstratör skulle tillåta vissa användare att istället för att ladda upp word filer till servern låta dem ladda själva koden i en access databas. När sedan andra klickar på länken så återskapas dokumentet ur koden (word startar på din dator). Det skulle underlätta istället för att låta filer laddas upp som sedan ligger och skräpar och har olika filnamn. Det skulle istället bara vara att radera i databasen, enkelt och lätt...Sv: Asp och word
Exempel:
Du laddar upp Kakor.jpg ---> Hamnar i databasen #43 ---> 43.jpg
Filen sparas sedan i filmappen.
Databasen i mitt fall:
ID Autonumber
Titel Text håller reda på dokumentets namn
Url Text Hålelr reda på filnamnet
När man sedan raderar i databasen har jag en rutin som letar upp filen under [Url] och även raderar denna.
På detta sätt får man fördelen av strukturen från databasen med slipper de osmidiga binärfälten. Dessutom går uppladdningen klart snabbare såhär.
För uppladdningen använder jag mig av UpLoader-skriptet (det optimerade) från
http://www.asp101.com/articles/jacob/scriptupload.asp.
Hoppas det hjälper!Sv: Asp och word
//MickeSv: Asp och word
* Loopa igenom posterna och ta bort filerna med hjälp av FSO.
* Ta bort posten/posterna.
<code>
Dim rs 'As ADODB.Recordset
Dim con
Dim fso 'As Scripting.FileSystemObject
Dim vDatum
Dim vDatabase
Const adOpenKeyset = 1
Const adLockOptimistic = 3
Const adAffectCurrent = 1
vDatum = Request.Form("Datum")
vDatabase = Server.MapPath("DinDatabas.mdb")
If IsDate(vDatum) Then
vDatum = CDate(vDatum)
dokument\db1.mdb"
Set con = CreateObject("ADODB.Connection")
con.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & vDatabase
strSQL = "SELECT Files.*" & vbCrLf & _
"FROM Files" & vbCrLf & _
"WHERE Files.FileCreated = #" & Year(vDatum) & "-" & Month(vDatum) & "-" & Day(vDatum) & "#"
Set rs = CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open strSQL, con, adOpenKeyset, adLockOptimistic
Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Do Until rs.EOF
fso.DeleteFile rs("FileName"), True
rs.Delete adAffectCurrent
rs.MoveNext
Loop
rs.Close
Set rs = Nothing
con.Close
Set con = Nothing
Else
Reponse.Write "Ogiltligt datum!"
End IF