Är det någon som kan hjälpa mig med hur ASP-koden ser ut om man vill skifta text på ett ställe på hemsidan? Texten skall skiftas hela tiden med ett visst tidsintervall. Hur menar du? Du skulle kunna modifiera mitt uppskick "Dagens ordspråk"(Programarkivet:Dagens ordspråk) att hanter kortare intervall. På så sätt få information att visas. För att då uppdatera redan öppnade sidor. Kan du lägga in en refresh som redan föreslagits. Hela sidan skall inte uppdateras utan bara en viss del t.ex enbart texten i en textruta. Exempel: först står texten "Produkt X" sedan på samma ställe "Nu endast XXX kr". Dessa två texter skall sedan visas växelvis. det här ska nog fungera om jag tänker rätt ;) Tack, den fungerar men hur blir det i VB-script? Lägg texterna i en array: Som sades ovan är det javascript du ska använda. Det är tekniskt möjligt att ha en iframe som avnänder refresh för att läsa in nya värden i en array i "huvudfönstret", men det är en enligt min mening mycket klumpig lösning. Växla text på hemsidan
Hur anger man detta tidsintervall i koden?
/GunnarSv: Växla text på hemsidan
du kan lägga en metatagg som ser ut såhär
<meta HTTP-EQUIV="refresh" content="300">
där 300 är intervallet i antalet sekunder, men detta gör att hela sidan uppdateras. (läggs mellan <head>-taggarna)
Sedan kan du ha enn session som håller koll på vilken text som var innan och vilken som ska visas nu.
Är det något sådant du är ute efter?Sv: Växla text på hemsidan
Sv: Växla text på hemsidan
<code>
<html>
<head>
<script language="javascript">
<!--
var text = 1;
var timeout = 1000; //Antal ms texten ska visas
function swapText(){
if(text == 1){
document.getElementById('news').innerHTML = '<b>Produkt xyz</b>';
text = 2;
window.setTimeout("swapText();",timeout);
}else{
document.getElementById('news').innerHTML = 'Nu endast <font color="#cc0000">195 kr</font>';
text = 1;
window.setTimeout("swapText();",timeout);
}
}
//-->
</script>
</head>
<body onLoad="swapText();">
bla bla bla<br>
en massa vanlig text...<p>
<div id="news" style="border: solid black 1px; width: 200px;" align="center"></div>
</body>
</html>
</code>Sv: Växla text på hemsidan
och ifall man har fler än två olika texter?
<code>var textArray = ['<b>Produkt xyz</b>','Nu endast <font color="#cc0000">195 kr</font>'];
var text=0;</code>
Sedan hämtar du texterna från arrayen och använder storleken på arrayen för att kolla när du ska börja om:
<code>document.getElementById('news').innerHTML = textArray[text];
text=text+1;
if (text==textArray.length) text=0;</code>
Varför vill du ha koden i VBScript?Sv: Växla text på hemsidan
Det bästa vore att skapa en lista i applicationobjectet med priser/texter som skall roteras. Sedan skriver du bara in den listan på varje sida med response.write. Därefter får ett javaskript sköta rotationen. På så sätt kan du byta rotationsobjekten mellan varje siduppdatering för användaren men slipper onödiga anrop till servern.
Alltså:
(1) Skapa en applicatrionvariabel.
(2) Generera koden för variablen(en array) i javascriptet med alla texterna.
(3) Klistra in på varje sida i ditt rotationsskript.