Hejsan! Det kan du göra med hjälp av Format. Det här är det smidigaste jag hittat hittills: Detta funkar inte heller... Då har du skrivit något mystiskt... Försöker du använda Right som en sub? Så här ser koden ut. Det var som tusan! Ja, funktionen Right plockar ju ut de sista fyra tecknen.Flera nollor i Random
Jag har en mapp med en massa bilder där bilderna är döpta 0001 0002 0003 osv.
Har nu gjort slumpning av tal med Rnd*antalet bilder.
Problemet är att jag skulle vilja att om det slumpade talet blir 4 så skrivs med tre nollor före. Om talet blir tex 100 vill jag inte att det blir tre utan två nollor före. Filnamnet på bilderna kommer alltså alltid vara med 4 siffror. Kan man konvertera det talet man får fram genom slumpningen pångt smidigt vis utan massa kod.
/JohanSv: Flera nollor i Random
<code>
x = Format(4, "0000") 'blir 0004
</code>Sv: Flera nollor i Random
<%=Right("000" & lngId, 4)%>Sv: Flera nollor i Random
Det går inte att använda parenteser när en Sub anropas. Sv: Flera nollor i Random
Hur ser koden ut?Sv: Flera nollor i Random
<%Dim slumptal
Randomize
slumptal = Int(Rnd*5)%>
<%=slumptal%>
Slumptalet ska vara med ja, 4 siffror (ex 0001)Sv: Flera nollor i Random
Funkar detta nu även om jag har talet 100. Alltså blir det 0100 och inte 00100 med 5.Sv: Flera nollor i Random
När du lägger ihop "000" med 100 så blir det ju "000100", sedan plockas de fyra sista tecknen ut: "0100".
En liten varning: Ifall du skulle komma över 9999 så kommer den ändå bara att visa fyra tecken.