Jag använder mig av "vbcrlf" för att få radbrytningar i en textmassa som man skriver in i ett formulär, det funkar bra om man sitter vid en PC men det verkar inte funka lika bra om man sitter vid en MAC. Nån som vet om "vbcrlf" funkar på MAC eller om det finns nån motsvarighet, och hur lägger man in den i koden? Vilken teckenkod borde egentligen webbläsaren använda för radbrytning? Vad "webbläsaren" (vilken?) använder vet jag inte, men det är säkert plattformsspecifikt och olika för olika webbläsare (hur väl de följer standards osv) Använd dig av vbNewLine. Är det serverns eller klientens plattform? Microsoft Windows / MS-DOS Cr Lf Hmm, ok... Hur skulle koden se ut om jag vill att det ska funka på både MAC och PC? Funkar en <BR> eller <BR /> i en TEXTAREA? Ifall du lägger en <br> i en textarea så kommer det att komma upp som texten <br>, inte som en radbrytning. I just textarea så är det viktigt att använda server.HTMLEncode annars kan det bli jäkligt konstigt... glömde det en gång när jag skrev en html-editor på admindelen av min sajt... vbcrlf & mac
//JanneSv: vbcrlf & mac
Jag hittade det här i specifikationen för XHTML 1.0:
<info>White space is handled according to the following rules. The following characters are defined in XML white space characters:
SPACE ( )
HORIZONTAL TABULATION (	)
CARRIAGE RETURN (
)
LINE FEED (
)
The XML processor normalizes different systems' line end codes into one single LINE FEED character, that is passed up to the application.</info>
Jag tolkar det som att LF är den universiella radbrytningen?Sv: vbcrlf & mac
Man har väl i XML rekommendationer antagligen valt LF eftersom det är UNIX/Linux standard och inte M$ :)
CR OCH LF är ju *egentligen* lite onödigt, det bygger ju på gamla radskrivare. Vagnretur OCH radmatning. (man kunde göra vagnretur utan radmatning för att skriva t.ex. tecken-"grafik" igen på samma rad...)
I XML har ju CRLF/CR/LF/TAB osv ingen speciell betydelse.
En av anledningarna till att XML finns är just för att slippa all CR/LF problematik.
Dock är ju filer från en PC "de facto standard" (de flesta filer i världen kommer från en PC). Alltså kan fler människor läsa CRLF i sin dator utan problem. Mac-minoriteten brukar ha program som hanterar PC-grejer.
OlaSv: vbcrlf & mac
Ur msdn:
vbNewLine
Chr(13) & Chr(10) or Chr(10)
Platform-specific newline character; whatever is appropriate for the platform.
Kolla vidare på:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/vsconstring.aspSv: vbcrlf & mac
vbNewLine kan vara CR+LF eller LF, men aldrig CR? Men enligt Ola så är det CR som används på Mac?Sv: vbcrlf & mac
Apple Macintosh OS 9 and earlier Cr
Unix (e.g., Linux), also Apple OS X and higher LfSv: vbcrlf & mac
Sv: vbcrlf & mac
Att göra det i value för en Input funkar nog inte.Sv: vbcrlf & mac
Sv: vbcrlf & mac
Det resulterade i att textarean "avbröts" av vissa sidor då dessa innehåll kod, som t ex, </textarea> vilket gav rätt märkliga effekter...