Hej Du kan göra en mall i word och spara som rtf-dokument. Det är ett textformat, så det är enkelt att jobba med. Hej Ett rtf-dokument kan du läsa som en vanlig textfil. Öppna det i anteckningsboken så ser du hur det ser ut. Hej igen.Returnera ett snyggt word-dokument mha ASP.
Jag har en ASP-sida som hämtar lite mysiga värden från en Access-bas. Då får jag ett fint "webbutseende". Grejen är att jag vill returnera sidan som doc. men det räcker inte bara att lägga in:
<%
Response.ContentType = "application/vnd.ms-word"
response.AddHeader "content-disposition", "inline; filename=dokument.doc"
%>
Jag skulle behöva köra mot en mall. Typ "sätt in försättsblad som ser ut så här med de här värderna". "Läs asp-sidan. Hittar du verdana 12 punkter så skriv det som times new roman 10 punkter". "Infoga sidbryt där sidan är för stor för att rymma innehållet under rubrik x." osv.
Finns det en lösning på mitt problem.
Tack för ett superbt forum fö.
// DanielSv: Returnera ett snyggt word-dokument mha ASP.
Lägg in markeringar där du vill ha texten, typ ###FirstName###, ###LastName###, de kan du enkelt ersätta i dokumentet.
Sedan är det bara att hämta in dokumentet med FSO, andvänd metoden ReadAll så får du hela dokumentet i en sträng. Lägg in det du vill i texten, och skriv ut det med BinaryWrite.Sv: Returnera ett snyggt word-dokument mha ASP.
Tack för svaret. Jag skulle dock behöva lite vägledning med lite kod. Jag har använt mig av fileströmsobjekt tidigare men jag förstår inte kopplingen mot mallen.
Med Vänliga Hälsningar
// DanielSv: Returnera ett snyggt word-dokument mha ASP.
Sv: Returnera ett snyggt word-dokument mha ASP.
Jo jag förstår hur du menar men säg att "word-delen" är underordnad.
Dvs. Jag kan tänka mig att returnera en HTML-sida bara den är snygg
och har sidbryt på rätt ställe. Går det inte bara att köra med en schyst
CSS då?
Hälsningar
// Daniel