Jag har en sida som visar två bilder och text, om det bara finns en bild att visa så vill jag att den som inte finns ska ersättas av bildsaknas.jpg, jag kan inte få den här If-satsen att funka och jag vet inte varför. Testa med att lägga till en OR rs("bildfil1") = Null i din IF sats. Det går inte att jämföra ett värde med null, man måste använda funktionen IsNull: De går utmärkt att jämföra värden med null. Däremot ger jämförelser med null alltid resultatet null. Jovisst, man kan jämföra saker med null, det går hur fint som helst, men det finns ju absolut ingen vits med det. Var det inte det jag sa. Vad tillförde ditt inlägg?If-sats funkar inte
<code>
if not rs.eof then
if rs("bildfil1") = "" then
bildfil1 = "bildsaknas.jpg"
else
bildfil1 = rs("bildfil1")
end if
end if
</code>
Om jag inte använder If-satsen och bara tilldelar bildfil1 med bildfil1 = "bildfilsaknas.jpg" och skriver ut med Response.Write så funkar det, men så fort jag försöker använda If-satsen så visar den inte "bildsaknas.jpg".
Tacksam för all hjälp jag kan få...
//JanneSv: If-sats funkar inte
Sen kan det ju vara så att det finns ett mellanslag lagrat och då är ju inte
rs("bildfil1") tom eller null.
Eller så kan du vända på IF satsen och titta på om den är <>"", då innehåller den något, tilldela då bildfil1 värdet av den, annars ge den värdet bildsaknas.jpg.
//Anna-KarinSv: If-sats funkar inte
OR IsNull(rs("bildfil1"))Sv: If-sats funkar inte
Ett sät jag använder är följande:
<code>
If not rs.eof then
if Len(rs("bildfil1")) >0 then
bildfil1 = rs("bildfil1")
else
bildfil1 = "bildsaknas.jpg"
end if
end if
</code>Sv: If-sats funkar inte
Den här koden:
If rs("fält") = Null Then
gör samma sak som:
If Null ThenSv: If-sats funkar inte
Men jag tackar dig för att du förtydliga det jag sa.
Men var vänlig att påpeka att det du skriver gäller ett förtydligande. Då kan jag i fortsättningen ta till mig din kritik och formulera mig mer noggrant.
Annars finns det risk att din kritik som jag tolkar berör hur jag formulerat mig istället låter som upprepning.
Vilket det gjorde, för mig, vid första anblicken.
Sedan funderade jag lite. Jag förstår vad jag menade med mitt inlägg. Men detta är ju ett forum. Inlägg bör ju var tillräckligt tydliga att alla skall förstå dem utan att sätta sig ner och fundera.