Hej, Det du skrickar tillbaka till webbläsaren kan vara en redirect eller en sida. Inte både och. Tack för svaret, det verkar ju vettigt! KAn du var vänlig att berätta med ord vad du vill göra istället för beskriva en pusselbit i ett störrepössel på en lösning vilket kan ha bättre alternativ. Det funkade perfekt, tack!!! Skulle det inte var bättre med en dold IFrame? Då slipper du hoppa fram och tillbaks. Tack du! Glad att höra att du är nöjd med mitt inlägg.Response.Redirect och Javascript
Jag har en sida som först skall exekvera ett javascript och sen göra response.redirect.(det görs lite annat också innan redirecten...)
Gör jag så här exekveras aldrig Javascriptet..Jag anropar scriptet vid onLoad.
Någon sa att det är problem att använda javascript ihop med response.redirect.
Därför provade jag Server.Transfer istället. Då fungerade det MEN:
Så fort jag försöker skicka med en parameter i Server.Transfer så smäller det. Jag måste ha med ett par parametrar.
Hur ska man lösa detta???
Vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta. Måste nämligen få detta löst på något sätt..
Tack på förhand!!
/JockeSv: Response.Redirect och Javascript
Ifall du skrickar en redirect så kan du alltså inte skicka någon sida, och därmed heller inte någon javascript-kod.
En Server.Transfer fungerar inte som en redirect. Det är inte något som skickas till webbläsaren, utan den nya filen startas och fortsätter att skapa sidan. Du kan alltså skriva saker till sidan ifrån bägge filerna, men det hamnar i samma html-dokument. När du använder Server.Transfer så har du kvar samma Response- och Request-objekt, så du kan fortfarande komma åt Request.Form och Request.Querystring som skickades till servern.
Ifall du vill skicka ett javascript till sidan och sedan göra en redirect, så får du använda javascript för att skicka användaren till nästa sida:
document.location.href='sida2.asp?id=42';Sv: Response.Redirect och Javascript
Ska prova detta när jag kommer till jobbet imorgon.
Sv: Response.Redirect och Javascript
Okej Andreas, här kommer en längre beskrivning av problemet:
På vårt företag(AstraZeneca) har ett antal hundra läkemedelsprojekt och dessa finns inlagd i en global applikation.
Ett läkemedelsprojekt tillhör ett speciell forskningsområde, tex Cancer, Mage, Astma ..osv
Ett läkemedelsprojekt ligger också i olika faser, beroende på hur långt projektet kommit.
Vad jag gör är att rita upp detta grafiskt med alla olika forskningsområden på y-axeln och alla faserna på x-axeln. Sen loopar jag mig igenom alla projekt och placerar ut dom på rätt ställe i mitt diagram.
Detta diagram vill man kunna kopiera och klistra in i t ex Powerpoint och då använder jag en komponent som gör en jpeg-bild på allt inom body-taggen på diagrammet.
Denna bild som skapas vill jag dynamiskt göra "Copy to clipboard" på.
Vad som händer är att överst på diagram-sidan finns en knapp "Copy". När man klickar på den kommer man till en sida som först skapar bilden sen anropar javascriptet som gör "Copy to clipboard" och till sist redirectas tillbaks till diagrammet.
Nu kanske jag skapade mer förvirring, men nu har du hela pusslet...:-)
Och som sagt, det fungerar nu.
När man klickar på Copy knappen laddar du IFramen med länken till bildskapar sidan. I Iframesns Onlod event kopierar du sedan bilden till urklippet.
Jag antar att Astra Zenika har ett strikt rutiner vad det gäller miljön för datorerna.
Men jag tycker du kan föreslå införandet av en SVG lässare. T.ex. Adobe(vilet jag tycker tillverkar stabil programvara) .
Fördelen med SVG(Specifikatione för SVG 1.1 http://www.w3.org/TR/SVG/) ar att det genom "ren" XML skapar skalbar grafig. Vilket slår JPEG filer med hästlängder.
Tyvär är SVG en nystartad standard. MEn om du sätter dig in i det lit grundligt så tror jag du kan presentera SVG och dess fördelar.
JAg hoppas mitt inlägg varit till nytta för dig. ;o)Sv: Response.Redirect och Javascript
Iframe var en bra idé, men tror inte det funkar. För att javscriptet skall kunna göra Copy to Clipboard måste ju bilden laddas in först och då blir ju iframen dold, eller?
Kollade som hastigast på din länk om SVG. Jag har ridigare använt VML(Vector Markup Language). Det var något begränsat och jag är inte säker på att det blev en standard.
Utan att kollat närmare på SVG, verkar det vara något liknande, förhoppningsvis bättre! Ska läsa på lite mer om det.
Tack för tipset!
Varför nöja sig med att det fungerar när det finns "bättre" sätt att göra det på och genmom att sök dessa sätt/vägar utvecklas man själv.