Hej igen.. Nja sessions tror jag personligen inte på i detta fallet. JAg tror att du fixerat dig vid recordset. Beskriv istället vad du vill göra och varför du tror recordset är sättet att göra det på. Vi kan komma med andra förslag vilket ger bättre lösningar. Jag tror nämligen inte på att skicka recordset mellan sidor. Webbsidor är tänkta att vara "stateless", kan ungefär översättas lite felaktigt till tomma utöver dess egna innehåll. Att lagra värden i sessionsvariabler gör sidan beroende till just den sessionen. Det ställer problem om sidan laddas genom t.ex. en cach eller ofline. Okej, Ifall du ändrar komponenten (i Component Services) ifrån Library application till Server application, så kan du ange ett användarkonto som används när kontot skapas. Du borde kunna ge det användarkontot rättighet att se vissa sidor. Nej, det går inte. Applikationen är otroligt komplex med en massa säkerhetsinställeningar överallt, som jag inte har en aning om hur det fungerar. Men enligt levernatören kommer detta att fungera när vi kör med windowskonton istället. KAn du inte berätta vilken komponent du använder så vi kan söka svar i deras manual. Du kan inte skicka ett recordset i en sessionsvariabel till sidan av samma anledning som att komponenten inte kan komma åt sidan; det är inte samma användare som hämtar sidan. Nu har jag fått leverantörern att hjälpa mig att komma åt databasen även utanför applikationen och det var inte helt enkelt att lista ut själv....Connectionstringen låg krypterad i en ini-fil.Skicka recordset mellan sidor?
Hur är bästa sättet att skicka ett recordset mellan två sidor? Jag har googlat en del och många säger att man kan spara det i en session. Sen är det många som inte rekommenderar det.
Fast jag behöver nog ändå göra detta, det ska bara vara en tillfällig lösning.
Men jag förstår inte riktigt hur koden skulle se ut för detta.
Hur skriver man för att spara recordsetet i en session?
Och framför allt, hur gör jag om min Session till ett recordset på sidan det skickas till, alltså hur använder jag min session?
<b>Edit:</b>
Man kan ju tycka att jag istället borde göra i en ny sql med nytt recordset på den nya sidan. Det går inte tyvärr. Anledningen är att jag måste skicka recordsetet till en sida som ligger utanför applikationen, där vi inte kommer åt databasen.
/JockeSv: Skicka recordset mellan sidor?
Du borde nog förklara lite mera, vad är det du vill ha med dig?
Är det mycke info?
Är det någonting som måste loopas?
En möjlighet är ju att använda sig av hidden forms.Sv: Skicka recordset mellan sidor?
Det är därför jag vill att du berättar vad du vill göra med ord så vi lättare kan finna "rätt" lösning på ditt problem.Sv: Skicka recordset mellan sidor?
Det har o göra med mitt förra inlägg (http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=132252&forumid=1&sum=0). Sidan innehåller tre olika recordset.
Min komponent skapar alltså en bild av en websida, ett diagram i mitt fall. Komponenten kan i stort sett accessa vilken websida som helst på internet och skapa en bild av den.
Men i vårt fall har vi en applikation där inloggning krävs. Så komponenten går ut på nätet och försöker accessa en sida inne i applikationen, eftersom inloggning krävs blir den omdirigerad till inloggningssidan och en bild skapas av den sidan istället.
Därför, enligt leverantören(det är en köpt appl.), är lösningen att ha en likadan sida helt utanför applikationen som inte har någon säkerhet alls på sig så att komponenten kan göra en bild av den istället.
Så då säger leverantören, "Skicka med dina recordset till den sidan eftersom du inte kan accessa databasen därifrån så funkar det".
Var detta lite klarare?
/Jocke
P.S Detta är ett pilotprojekt för att visa vad som går att göra med applikationen. Vi kommer inte ha inloggning på samma sätt senare, men tills vidare måste det vara så här och jag måste anpassa mig till det så länge. Det är ju ingen bra lösning att ha två likadana sidor att underhålla.....Sv: Skicka recordset mellan sidor?
Sv: Skicka recordset mellan sidor?
Så jag får nog försöka lösa det på annat sätt.
/JockeSv: Skicka recordset mellan sidor?
Innehåller din sida externa referenser? T.ex. Bilder, Stylsheets, osv eller ren HTML. Om det är ren html borde du väll kona skicka sidan som text istället för en länk. Annars anser jag det vara en dålig komponent.
Måste du använda den komponenten för att skapa bilden av sidan?Sv: Skicka recordset mellan sidor?
Ifall du ska skicka med informationen till sidan så måste du göra det på något sätt som inte är beroende av vilken användare som hämtar sidan. Kanske som formulärdata?
Du kan eventuellt lägga ett recordset i en applikationsvariabel ifall det bara är en användare i taget som använder funktionen.Sv:vSkicka recordset mellan sidor?
Så jag behöver inte skicka några recordset längre.
Men visst kan du få reda på vilken komponent det är ändå. Den är ganska "fräck".
Den heter ABSDrawHTML
www.websupergoo.com/
Stort tack för hjälpen!
/Jocke