Hej, Jag föreslår RegExp eller den enkla varianten Split() funktionen: "Uppdragsgivaren" angav att mapp är et exempel. Han efter frågar allt som står mellan två slash. Han specifierar inte att de skall ligga först. JAg ansåg det därför inte lämpligt att använda instr. Tack för svaren, jag ville kolla vilken den första katalogen var i söksträngen och det funkar väl med båda era förslag? Det har du rätt i. Då utför min fuktion mer än nödvändigt. Men ger dig möjligheten att plocka ut varje del av sökvägen. Det var därför jag föreslog den. För att su inte uppgav att det vara första biten du vara ute efter. Utan att första biten var bara ett exempel. Stränghantering
Jag har en sökväg som ser ut ungfär så här /mapp/annan_mapp1/annan_mapp2/osv...
Om jag nu vill ta ut allt som står mellan två slash tex "mapp", hur göra?
strPathWay =" /mapp/annan_mapp1/annan_mapp2/osv..."
start = InStr(strPathWay, "/")
slut = InStr(strPathWay, "/")'Här vill jag ta ut den andra positionen...
kapa = slut-start
strPathWayresult = Mid(strPathWay,start,kapa)
Hur gör man på ett enkelt sätt?
mvh
/HenrikSv: Stränghantering
<code>
Dim strFullPath
Dim strPaths
strFullPath ="/mapp/annan_mapp1/annan_mapp2/osv..."
strPaths = Split(strFullPath, "/")
Response.Write strPaths(1) 'Borde ge mapp. Första ellementet strPaths(0) är en tom sträng
</code>Sv: Stränghantering
Men tack för att du kompleterar tråden med instr funktionen.Sv: Stränghantering
mvh
/HenrikSv: Stränghantering
JAg trar slutsatsen av detta inlägg att det är svårt att tolka ett inlägg. Ju tydligare formulerat desto lättare blir det. Därför uppmanar jag alla att läsa igenom inlägget och försöka formulera sig så tydligt som möjligt. På så sätt minimera risken för feltolkning.
T. ex. Att skriva: "JAg vill ha första katalogen från en sökväg" kan inte tolkas på så många sätt.
/Mvh, Andreas Hillqvist