Jag försöker att autogenerera en del asp-kod. kan väl börja med avsluta varje <option value="en">Engelska</option>! :D Snälla, kan jag få använda din kod som exempel på varför man ska använda Request.Form() istället för bara Request()? Vansinigt slarvigt av mig att inte se de detaljerna. Jag försöker att generera ett automatiskt script ifrån C#, så det var väll för mycket som spökade.Gör galet när det gäller coockies
Mitt problem just nu, är att jag inte kan sätta/hämta coockies med rätt värde...
<code>
<%
Response.Cookies("Sprak")("Land") = Request("sprak")
Response.Cookies("Sprak").Expires = Date + 365
REM *****************************
REM Automat-script genererat av:
REM MultLanguage 2.0
REM copyright © 2004 SAW Sweden
REM *****************************
%>
<SCRIPT LANGUAGE="vbSCRIPT">
Sub Submitthis
form1.submit
End Sub
</SCRIPT>
<form ACTION= "Config.asp" METHOD="POST" NAME="form1" targe="_self">
<select ONCHANGE="submitthis" SIZE="1" NAME=" sprak"
<SELECT Name=" sprak" Value=" sprak">
<OPTION Value= "0"> Language
<OPTION Value= "sv">Svenska
<OPTION Value= "en">Engelska
</Select>
</form>
<%
Response.write Request.Cookies("Sprak")("Land")
%>
</code>
Det jag ville ha i Cookies är option value.
Vad missar jag?
Jag hittade det första felet, ett mellanslag för mycket.
Men nästa fråga, hur får jag tag på Engelska i detta fallet <OPTION Value= "en">Engelska
???Sv: Gör galet när det gäller coockies
Sv: Gör galet när det gäller coockies
När du använda Request() så letar den igenom Request.Cookies, Request.ServerVariables, Request.Form och Request.Querystring.
Eftersom du har en kaka som heter "sprak", så kommer Request("sprak") att hitta Request.Cookies("sprak") istället för Request.Form("sprak"), eftersom den letar i Cookies innan den letar i Form.
Ändra
Response.Cookies("Sprak")("Land") = Request("sprak")
till
Response.Cookies("Sprak")("Land") = Request.Form("sprak")Sv: Gör galet när det gäller coockies
Helt naturligt så skall alla taggar vara stängda, och att det skall vara request.form istället för request är ju en självklarhet.
Tack för påpekande.