Hej. Det stämmer, de kryssrutor som inte är valda skickas inte med i formuläret. Enda möjligheten att få med dem i formuläret att ha ett javascript som loopar igenom kryssrutorna innan formuläret skickas, och kryssar i alla kryssrutor och ändrar value på de som inte var ikryssade. Känns som lite overkill att köra en sådan variant. Ska ta mig en funderare, blir väl förmodligen den gamla vanliga varianten i slutändan. Det skall in i en databas med och då blir det ju ännu mer jobb med sortering och sådant. Hrumph.... Kom på en liten smidig lösning vad gäller kryssrutor. Man skickar med en extra fält som 'hidden' med ex. värdet 0 så skickas även den gruppen om ifyllt eller ej. Nackdelen är ju att den alltid kommer med, men den går ju att skala bort. Det går ju om man tänker... ;-) Om du istället förklarar vad du vill göra än hur du har löst det. Ger du oss större chans att hjälpa dig. Ok, trodde det var klart. Men man är ju inte precis någon pedagog. Det jag sökte var helt enkelt att jag ville ha värdena från en grupp kryssrutor/radioknappar medskickat även om de ej var markerade i formuläret. Kan du visa HTML koden för ditt formulär. Då ser man direkt hur du gjort och kan lätare föreslå lösningar. ;o) Det ligger nåt i det, visst. Men det var inte så mycket att visa bara. Typ ett par inputfält med type="checkbox" och ett par till med type="radio". ;-) Som bekant skickar de inte med ett värde när de ej är ikryssade, det var det som var problemet. Kan du inte sätta standardvärde i databasen. Då blir ju nya värden lagrade, via din 'for each loop', på berörda fält om checkboxarna eller radiobuttons är markerade. Nja, det känns som att det skulle bli problem att lägga in resterande fält i rätt dbfält då. Det måste ju vara precist. Eller tänker jag fel? Självklart går det säkert att ordna men frågan är hur smidigt det är förhållandevis. Tänk på att det inte finns något som säger att värdena i Form-samlingen ligger i samma ordning som fälten i formuläret. Det beror på i vilken ordning webbläsaren väljar att skicka dem, och i vilken ordning servern väljer att lägga in dem i Form-samlingen. Det har jag tänkt på och kör därför en sortering på alla medskickade fälts namn (numrerade). ta med den kod som finns. Det gör det lättare för oss att förstå hur du har gjort. Vi har då större möjlighet att ge dig mer konkreta svar istället för att gisa och tipsa.Hämta formulärdata
Om man hämtar formulärdata med en for each sats så listas inte radioknappar och kryssrutor om de ej är markerade i formuläret. Undrar om det finns något sätt att få med dem i request.form även om de ej är markerade.
Ska väl tilläggas att jag skulle vilja undvika att hämta data specifikt med request.form("fält").
MvhSv: Hämta formulärdata
För att få med radioknapparna så är det ju bara att se till att ett alternativ är valt ifrån början. Det är bara ifall inget av alternativen är valda som det inte skickas något värde.Sv: Hämta formulärdata
Tackar för svar!Sv: Hämta formulärdata
Sv: Hämta formulärdata
Du kanske kan ha användning av mitt uppskick:
Programarkivet:Redigerar flera poster på en sidaSv: Hämta formulärdata
Känns så här i efterhand som fel forum...
Ifall koden är beroende av att fälten kommer i en viss ordning så kan det bli fel ifall någon kommer med en annan webbläsare, eller när nästa uppdatering av Internet Explorer kommer...Sv: Hämta formulärdata