Hej Varför inte använda .asp istället för .html? Användaren märker ju ingen skillnad... Hej! Jag kan förtydliga lite genom att nämna att sessionen hålls vid liv genom att man hämtar sidor ifrån servern. Sessionen gör timeot efter en viss tid (standard är 20 minuter) efter att man hämtade senaste sidan. Det hela verkade ju lösa sig när jag körde med .asp fil istället. Men jag antog att en session alltid finns kvar i 20 min (eller vad som är insställt) Den dog direkt när jag poppade up en html fil. Tänkte att det fanns någon bra förklaring till fenomenet. För att öppna ett nytt fönster så ska du förresten använda target="_blank". Ifall du använder target="_new" så betyder det att den öppnar sidan i fönstret som heter "_new". Så länge du inte har ett fönster som heter "_new" så skapas ett nytt fönster.min session försvinner
Jag använder sessions för inloggning på min websida. Det funkar utmärkt och man kan inte kolla på sidor om inte sessions är ok. Problemet är att om jag länkar till en help.html så "dör" min session. Help.html ligger i ett nytt fönster (target="_new").
MEN om jag istället bara döper om help.html till help.asp så funkar det. Någon som har en idé varför det är på detta viset.
obs. jag använder inte session'en på help.html utan den är bara en popup men jag blir inte "inloggad" längre från sidan där jag länkade.
Någon idé någon
\jonasSv: min session försvinner
Sv: min session försvinner
Dör sessionen _direkt_ när popupen dyker upp? Eller dör sessionen först efter ett tag, när man läst igenom allt som står i popupen?
IISen är byggd på så sätt att filer med ändelsen .asp håller sessionen vid liv, till skillnad från .html-filer - just som du själv märkte. Vill du hålla sessionen vid liv även när .html-filer visas, måste du mappa upp .html så filerna körs via "ASP-motorn" (asp.dll). Detta kan man ställa in i IISen.
Lev väl,
Tom S.Sv: min session försvinner
Jag testade att länka till en html-fil, såväl med target="_blank" som med target="_new", men jag kan inte upprepa problemet du har. Sessionen ligger kvar hur fint som helst på min dator.