Jag har upptäckt ett problem men det är 50% chans att felet kommer och inte alls kommer. inga felmess eller nåt sånt? KAn du vara vänlig att bifoga koden du refererar till? Svar till Markus: Svar till Andreas H: Jag använder följande kod: Ändra följande rad: If X ="True" And Y ="True" or X ="Sant" and Y = "Sant" Then La över exakt samma kod på min stationära dator där jag kör Windows2003 server. Problemet är nu löst. Hur såg koden ut då den funkar? Jag skulle istället skriva:Problem men ändå inte låter skumt läs det här då.
Problemet kommer inte alltid.
Problemet uppstår när jag lägger ut sidan och då så vill den inte lagra informationen i databasen då det blir att det är där redan inlaggd men inget har lagrats i databasen. Varför blir det så?
jag kör samma filer på min bärbara dator?
Då funkar koden till 100% Utan problem. Är jag inte vän då lägger den till är man vän? Så lägger den inte till också vidare.
Men när jag gör samma sak på sidan när jag har lakt ut det så säger den samma.
Alltså den säger samma värde som när jag kör den på min bärbara dator.
X = Sant
Y = Sant
Lägg till information i databasen.
X = Falskt
Y = Falskt
Lägg inte till information i databasen.
Så blir svaret på min kod på min bärbara dator.
När jag sen kör det på internet blir det.
X = True
Y = True
Lägg till information i databasen.
X = False
Y = False
Lägg inte till information i datasen.
Men i mitt problem blir X och Y True. Men ändå lägger den inte till informationen i databasen och det är där som problemet är. Skillnaden är att när det funkar är det på min bärbara dator. När det inte fungerar är när jag har lakt ut en fungerande kod på internet.
Men när det blir X och Y Sant så lägger den till men då är det på min bärbara dator.
Någon som villSv: Problem men ändå inte låter skumt läs det här då.
förstår inte riktigt ditt problem heller..Sv: Problem men ändå inte låter skumt läs det här då.
Sv: Problem men ändå inte låter skumt läs det här då.
Nä det är ju det jag inte får. Och det är också därför som jag tycker det är konstigt att det fungerar på min bärbara 100% fel fri. Men på internet fungerar det till 0%
Får ändå samma värde True.
Och då ska den lägga till användarna.
Men då får jag två olika svar även om värdet är True/Sant.
Och jag får inget felmeddelande alls.
Ska iväg i morgon på (lan)
Så då kan jag slänga upp den.
Har student festi morgon (Slutar studierna) så kan inte slänga upp koden via skolan.
Men väntar på att internet ska komma till mig, så komemr vara ute mer i sommar.
Då kan jag jobba dygnet med problemen.
det kan jag inte riktigt nu.Sv: Problem men ändå inte låter skumt läs det här då.
Hejsan ska slänga upp koden här i morgon kväll.
Har inte intenet hemma.
Men får det inomkort.
Och då jag slutar studierna i morgon (Student fest)
Så kan jag inte komma åt en dator där jag lägga ut det på.
Där jag sitter nu kan vi inte sätta in disketter och får inte ladda ner filer alls.
Så lägger ut det bi morgon kväll.Sv: Problem men ändå inte låter skumt läs det här då.
<%
Set con = Server.CreateObject("Adodb.Connection")
con.open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};Dbq=" & Server.MapPath("../../../Db/community.mdb") & ";"
Set rst = con.execute("select * From vänner where användare1 ='" & Session("Userid") & "' and Användare2 = '" & Replace(Request.QueryString("Userid"),"'","''") & "'")
Set rss = con.execute("Select * From vänner where Användare1 ='" & Replace(Request.QueryString("Userid"),"'","''") & "' and Användare2 = '" & session("Userid") & "'")
If not rst.eof Then
X = False
Else
X = True
End if
If not rss.eof Then
Y = False
Else
Y = True
End if
Set rst = Nothing
Set rss = Nothing
'rad 21
Response.write "X har värdet: " & X & "<br>"
Response.write "Y har värdet: " & Y & "<br>"
If X ="True" And Y ="True" or X ="Sant" and Y = "Sant" Then
Response.write "Ni är inte vänner men snart är ni vänner :-)"
Response.write "Ni har nu sparats som vänner!"
Response.write Con
Sql ="Insert Into Vänner"
Sql = Sql & "(Användare1,Användare2,Relation)"
Sql = sql & "Values('" & Session("userid") & "','" & Request.QueryString("Userid") & "','" & -1 & "')"
Response.write sql
Set rsts = con.execute(sql)
Else
Response.write "Ni är vänner redan eller väntar på varandras att acceptera relation. för veta om det är den du skapa vänskap har skickat till dig klicka då på vänner."
end if
%>
När jag kör koden på min bärbara dator får jag X och Y = Sant
Och då lägger den till användaren.
Kör det på internet så får jag
X och Y = True
men ändå lägger den inte till utan får meddelande: Ni är vänner redan elelr väntar på din vän ska svara på din förfrågan.
Och på min bärbara dator får jag.
Ni är inte vänner men snart är ni vänner :-)
Ni har nu sparat som vänner!
Vad är fel då det inte funkar på internet men funkar på min bärbara dator?Sv: Problem men ändå inte låter skumt läs det här då.
till If CBool(X) AND CBool(Y) ThenSv: Problem men ändå inte låter skumt läs det här då.
Ändra inget mer än sökväg till databasen då sökvägen är
../../db/databsen.mdb
ändra jag så den köra
con.open "databasen"
Och även här på min stationära server som jag kör windows2003 server (Engelska ver)
Funkar det hur bra som helst.
HUr kan det fungera på både svenska och engelska IIS programet?
Men inte när man lägger ut det på internet?
Det är för mig en gåta.
Ska testa ditt förslag.Sv: Problem men ändå inte låter skumt läs det här då.
Fick en lösning som löste hela problemet.
SÅ vill tacka alla. För alla lösningar.
Det är skönt att veta att man kan vända sig till er när det kör fast.Sv: Problem men ändå inte låter skumt läs det här då.
Skriv ner den ifall någon skulle stöta på samma problem.Sv: Problem men ändå inte låter skumt läs det här då.
<code>
<%
Dim rst
Dim con
Dim X, Y
Set con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
con.open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};Dbq=" & Server.MapPath("../../../Db/community.mdb") & ";"
Set rst = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rst.Open "SELECT * FROM vänner WHERE användare1 ='" & Session("Userid") & "' and Användare2 = '" & Replace(Request.QueryString("Userid"),"'","''") & "'", con
X = rst.EOF
rst.Close
rst.Open "SELECT * FROM vänner WHERE Användare1 ='" & Replace(Request.QueryString("Userid"),"'","''") & "' and Användare2 = '" & session("Userid") & "'", con
Y = rst.EOF
rst.Close
Set rst = Nothing
Response.write "X har värdet: " & X & "<br>"
Response.write "Y har värdet: " & Y & "<br>"
If X And Y Then
Response.write "Ni är inte vänner men snart är ni vänner :-)"
Response.write "Ni har nu sparats som vänner!"
strSQL = "INSERT INTO Vänner (Användare1, Användare2, Relation)" & vbCrLf & _
"Values('" & Session("userid") & "','" & Request.QueryString("Userid") & "', -1)"
Response.write strSQL
con.execute strSQL
Else
Response.write "Ni är vänner redan eller väntar på varandras att acceptera relation. för veta om det är den du skapa vänskap har skickat till dig klicka då på vänner."
End if
con.Close
Set con = Nothing
%>
</code>
Bör göra samma sak.